Kankaanpään Käpymontun puolesta

Vieras

/ #14 Monttu monttuna

28.10.2010 15:43

Tännehän on tullut tekstiä sitten viime käyntini. Ja ajattelin itsekin kertoa oman mielipiteeni Montun puolesta. Minun (kankaanpääläisen)mielestä Monttu on yksi iso osa Kankaanpään identiteettiä. Kaupunki luonnollisesti kehittyy ja kasvaa, eikä sitä varmasti kukaan vastusta. Kun joku puhuu/kirjoittaa jonkin olemassa olevan säilyttämisen puolesta, tulee joku heti kertomaan, että miten tyhmää on vastustaa kehitystä, rakentamista, uusia asukkaita, verotuloja.. Kankaanpäähän on paikkakunnan kokoon nähden rakennettu aivan valtava määrä uusia liikekiinteistöjä viimeisen 20 vuoden aikana, sitä ei kai kukaan voi kiistää? Ja jos liikekiinteistöjen määrällä jotain haetaan, eiköhän niiden pitäisi vetää melkoisen määrän vierailijoita kaupunkiin. Mutta ei kai kukaan liikekiinteistöjen perässä muuta paikkakunnalle? Tarvitaan työpaikkoja, joita parhaiten tuo esim. teollisuus. Tottakai liikkeet ja sitä kautta palveluammatit tuovat myös työpaikkoja, mutta nämä paikat täyttyvät varmasti lähinnä oman paikkakunan työttömistä. Verorahoja toki saadaan enemmän.
En ole siis rakentamista vastaan ylipäätään, mutta eikö pitäisi kuitenkin tehdä se ympäristön ehdoilla? K-market laajentui Citymarketiksi (hyvä asia) ja tämän vuoksi lähistöltä poistettiin useampi rakennus, mm kaunis Rajalan talo. Leijona puisto on aina ollut mielestäni ankeassa paikassa (ja vaarallisessa) isojen teiden risteyksessä. Nyt kun ympäriltä vietiin puut ja rakennukset, puisto-sana antaa mielestäni kokonaan väärän kuvan ja tälle lasten leikkipaikalle tulisi etsiä lähistöltä rauhallisempi/parempi paikka.
Kun Citymarket nyt on hallitsevana hautausmaata vastapäätä, mielestäni olisi törkeääkin alkaa rakentamaan vielä montun kohdalle jotain liikekiinteistöä. Eiköhän olisi hyvä pitää tämä, kaunis maisemallinen alue nykyisellään lukion ja hautausmaan välillä? Kankaanpäässä on tonttitilaa yllin kyllin. Ei tarvitse tuhota kaikkea rakentaakseen uutta. Mitä vanhaa Kankaanpäässä oikeasti on säilytetty/suojeltu?
Kaikki minun vieraani ovat Montun nähdessään kysyneet siitä, että mikä se on. Ja ovat myös ihastelleet sitä. Sopii minun mielestäni oikein hyvin hautausmaan viereen ja käyttöideoita on vaikka kuinka paljon, kunhan ei pilata rakentamalla.