Perintövero pois

Heinola

/ #30 Oikeudenmukaisuutta verotukseen

29.04.2007 16:46

Perintöveroa ei pidä poistaa kokonaan muilta kuin sotaveteraanien rintaperillisiltä.

Sukupolvien saatossa perintöveron poistaminen raharikkailta aiheuttaa yhteiskunnallisen eriarvoisuuden suurta kasvua. Valtion verotulot pienenevät, sosiaaliturvaa joudutaan karsimaan...

Suomen mahtisuvuilla on varallisuutta vaikka muille jakaa. Varallisuusvero on poistettu. Miljoonasuvut haluavat säilyttää varallisuutensa ja siirtää moninkertaistetun omaisuutensa verottomana perillisille. Muutaman sukupolven jälkeen tuloerot olisivat kasvaneet valtavasti. Palaisimme sääty-yhteiskuntaan, jossa köyhät kiertävät kerjäämässä. Useat joutuvat jo tänä päivänä "kerjäämään" sossussa, EU:n ruokajonoissa ja kirkon ruuanjakopaikoissa.

Pankkiiri Börjn Wahlroosin (suuri EU:n maataloustuen saaja), vuositulo oli 2.2 milj. € varallisuus 119 milj. € ja pääomatulot noin 660 tuhatta €.
Fortumin Mikael Liliuksen varallisuu oli yli 5 milj. €, Jorma Ollilan varalliuus yli 21 milj. € jne.
Tuhannan rikkaimman suomalaisen omaisuus on miljoonia euroja per suku.
Onko oikein, että nämä mahtisuvut siirtävät omaisuutensa verottomana sukupolvesta toiselle, siten että he eivät maksa varallisuusveroa, perintöveroa tai veroa sijoitustuotoistaan?

Tavallisella palkansaajalla ei ole verottomia tuloja. Palkansaajien pienet palkat ja kova verotus ovat aiheuttaneet sen, että suomalaisilla on alhainen ostovoima verrattuna eurooppalaiseen. Saksalaisilla on kaksinkertainen ostovoima verrattuna suomalaisiin. Suomalaisilla palkansaajilla on yleensä paljon velkaa ja vähän omaisuutta.

Tavallisella palkansaajaperheellä ei ole pääomia eikä mainittavia sijoitustuottoja. Vaikka sodan aikaisen ja sodan jälkeisen sukupolven rakentamat rintamamiestalot ja paketoidut pellot eivät aiheutakaan suuria veroja rintaperillisille nykyisen verotuskäytännön mukaisesti, olisi kohtuullista jos veteraanien perilliset saisivat verottoman perinnön.
Pienyritysten ja pienten maatilojen verotusta pitää kohtuullistaa, etteivät he joudu sukupolven vaihdoksen yhteydessä kohtuuttomaan tilanteeseen.

Mahtisukujen ja raharikkaiden verotusta ei tule vähentää eikä pienentää yhtään enempää. Sijoitustuotosta pitää maksaa vero samoin kuin se peritään eläkkeistä, kaikilta sairailta ja kaikilta työttömiltä työttömyyskorvauksesta. Kansalaisille pitää taata oikeudenmukainen ja tasa-arvoinen verokohtelu riippumatta siitä ovatko he rikkaita tai köyhiä