Vastustamme Ylästön teollisuusaluetta & lumenkaatopaikkaa

Muuttaisinko Vantaalle?

/ #10

18.02.2012 20:42

Minä näen tässä hankkeessa kovin tuttua hankkeita eteenpäin ajavien henkilöiden lähialuetuntemuksen puutetta joka vaivaa kaikkia pääkaupunkiseudun päättäjiä. Päättäjät, menkää kävelylle kyseiseen metsään ja kävelkääpä samalla reissulla vertailuksi lähivirkistysalueeksi mainostettuun Helsingin keskuspuistoon. Se ei ihan vieressä ole, paitsi jos mittaa matkoja autoilijan näkökulmasta. Edellä esitettiin hyvä huomio myös siitä, miten keskuspuistossa ei talviaikaan ole sijaa muunlaiselle liikkumiselle kuin hiihdolle. Pidän sitä hyvänä piirteenä, antaa hiihtäjien hiihtää rauhassa sen ajan vuotta kun voivat.

Lumenkaatopaikalle on Vantaalla monta muutakin mahdollista sijaintia, kaukana eivät ole myöskään lentokentän liepeet jossa tilaa riittää neliökilometreittäin ja jonka käyttö muuhun kuin teollisuuteen on lähes mahdotonta.

Pidän kummallisena piirteenä, että ainoa syy johon vedota tällaisten hankkeiden estämiseksi on luonnonsuojelullinen, eikä huomioon oteta lähialueen asukkaita, joiden paikkatuntemus ja sitä kautta näkemys alueen käytöstä voi olla paljonkin parempi kuin parhaimmankaan ammattilaisen.

Jos nyt takerrutaan vain lumenkaatopaikan sijoitukseen, pidän hätiköitynä ryhtyä uusien sijoituspaikkojen perustamiseen parin lumisen talven perusteella. Mutta jos rahaa on tuhlattavaksi niin eihän se ole este.

Ymmärrän, että kyseinen metsä on hyvän maaperänsä takia otollista rakennusalueeksi, mutta ennakoin jo tilannetta, jossa pääkapunkiseudulla ei kohta ole asukkaiden lähiympäristössä jäljellä muita alueita virkistyskäyttöön kuin märkiä ojanpohjia, hakkuuaukioita tai pystysuoria kallioleikkauksia. Kasvata siinä sitten lapsia luontoa kunnioittaviksi ja innokkaiksi liikkujiksi. Toivoisin päättäjiltä kaukonäköisyyttä eikä ongelmien luomista tulevien päättäjien päänvaivaksi.