Kotihoidontukea ei saa lyhentää

Lapsen Etu

/ #162 Kypsyyskokeet päiväkotiin

03.03.2012 11:59

Tässä yhteydessä pitäisi painokkaasti nostaa esille myös Mannerheimin Lastensuojeluliiton esittämä vaatimus päiväkotikypsyyskokeista. Koulukypsyyskokeet on, mutta päiväkodin voi tällä hetkellä aloittaa myös alle 1-vuotias. Päiväkodissa vaaditaan kuitenkin tiettyjen aikataulujen ja rutiinien noudattamista, olisi mielestäni äärimmäisen tärkeää vauvojen/pienten lasten kehityksen kannalta varmistua siitä, että vauva/pieni lapsi on kyvyiltään valmis päiväkodin tarjoamaan varhaiskasvatukseen. Monet lasten psykologit ovat mediassa selkeästi esittäneeet kannanottoja, että valmius päiväkotielämään lapsilla olisi yleensä aikaisintaan kolmen vuoden iässä. Tällöinkin edellytettäisin pieniä toimintaryhmiä, lapsen ikään nähden sopivan mittaisia päiväkotipäiviä, pysyviä hoitaja/lapsi -suhteita, terveydelle vaaratonta melutasoa yms yms. Käsittääkseni edellä mainituissa edellytyksissä on lähtökohtaisesti suuria puutteita nykyäänkin, on enemmänki poikkeuksellista, jos em edellytykset päiväkodeissa täyttyisivät.