Ei sikatehdasta Nousiaisiin

/ #64 Re: On se kateus hienoa

24.03.2012 17:38

#62: Nenäkäs - On se kateus hienoa

Jotta suunnitellun sikalan kokoluokka selviää, eläinyksiköissä laskien jättisikala vastaa noin 3500 - 4000 lypsylehmää sisältäen nuorkarjan. Tällaisia navetoita ei löydy koko Suomesta. Suurimmat navetat ovat noin 400 lehmän yksiköitä. Meillä on vain 70 lehmää ja nuorkarja, emmekä aio laajentaa toimintaamme. Olemme tyytyväisiä tähän kokoluokkaan. Entisenä sikalanhoitajana tunnen sikalan hajun, enkä hajua pelkää, mutta jatkuvana ja näin suurena se on merkittävä haitta. Suunnitellussa  kokoluokassa sikala on tehdas, eikä sillä ole paljoakaan tekemistä maatalouden kanssa, saatika perheviljelmän kanssa. Perheviljelmällä yrittäjäperhe tekee suurimman osan töistä itse. Kuntalaisille tiedoksi, että suunnitellussa sikalassa arviointiohjelman mukaan tulee olemaan jopa 170 000 tonttineliötä, joten koko ikiaikanen peltonäkymä tulisi olemaan täynnä rakennuksia ja pihoja. Viljelymaisema Nousiaisiin päin on erittäin kaunis ja pyrimme säilyttämään sen tuleville polville, niin kuin se on meillekin säilytetty. Olemme kaikessa toiminnassamme halunneet huomioida ympäristön ja maiseman sekä kaikki muinaismuistomerkit, joita maillamme on. Kaikki uudisrakennukset ovat metsäsaarekkeissa tai talouskeskuksen ympäristössä ja kohtuullisen kokoisia.