Ei sikatehdasta Nousiaisiin

Entinen sianlihatuottaja

/ #143 Bisnes bisnes

31.03.2012 08:12

Tässä hommassa on nyt kyse bisnesmiesten ahneudesta. Näillä suurilla yksiköillä lopetetaan perheviljelmäpohjainen tuotantoa kokonaan Suomenmaasta. Nousiaisiin suunnitellun sikalan kokoisia mahtuu Suomeen ehkä 10. Yrittäjät on suurelta osin maatalouden ulkopuolelta, kuten Vehmaalla. Eivätkä isännät ja emännät ainakaan työskentele yksikössä. Joissakin tapauksissa hämätään ihmisiä pitämällä maanviljelijä keulakuvana, niin kuin Nousiaistenkin hankkeessa. Kuvitellan, että tällä keinolla saadaan muiden maanviljelijöitten hyväksyntä. "Ei korppi korpin silmää noki". Maanviljelyksen kanssa näillä tehdasyksiköillä ei ole enää mitään tekemistä, päinvastoin. Sen puoleen kaikki viljelijät ja MTK pamput voivat laittaa nimen listaan. Lihateollisuus ja sijoittajat ovat hankkeen takana. Mitä sitten kun pieniä yksiköitä ei enää ole? Ei ole enää ketään, jonka hintaa polkee. Sitten poljetaan suurten hintoja ja ne alkavat kilpailla keskenään. Tämä oravanpyörä on loputon, eikä siitä hyödy kuin pörssissä olevat lihatalot ja niiden sijoittajat. Lopulta ei ole jäljellä muuta kuin yksi sikakaupunki, joka kilpailee eurooppalaisten kanssa ja lopulta häviää kilpailun. TEHDASHANKE ON EHDOTTOMASTI TORPATTAVA. HERÄTKÄÄ NOUSIAISTEN PÄÄTTÄJÄT JA ASUKKAAT!