Vaadimme kansanäänestystä ydinvoimasta ja uraanikaivoshankkeista

Vieras

/ #738

31.03.2012 11:55

"Nuclear power is no longer an economically viable source of new energy in the United States, the freshly-retired CEO of Exelon, America’s largest producer of nuclear power, said in Chicago Thursday."
"“I’m not fond of investments that don’t pay off before I’m incapable of comprehending it,” said Rowe, who took over as chairman and CEO of Exelon in 2003."
USAn suurimman ydinvoimantuottajan eläkkelle jäävä johtaja ei siis pidä ydinvoimaa tällä hetkellä, eikä lähitulevaisuudessa taloudellisesti mielekkäänä energianlähteenä USAssa. Siis maasta löytyy halvempia energianlähteitä. Kaasua ja hiiltä, sekä tietysti uusiutuvia aurinko,geoterminen, aalto, tuuli...joiden tuotantokustannukset tulevat koko ajan alaspäin ja tekniikka kehittyy...ydinvoiman osalta kustannukset koko ajan nousevat ja tekniikan kehittyminen on hidasta johtuen kehitystyön vääjäämättömästä hitaudesta ja kalleudesta johtuen yksinomaan teknologian suurista ympäristöriskeistä.
Suomessa ydinvoimaa rakennetaan ilmeisesti vientiin tai energiaintensiiviselle vientiteollisuudelle ja kun kansainvälisillä markkinoilla kallista ydinvoimaa käyttävä teollisuus tai vientisähkö kohtaa ulkomaiset edullisempia sähköntuotantomuotoja käyttävät kilpailijat, joudutaan vaadittava kustannussäästö ottamaan tinkimällä esimerkisi ympäristönsuojelusta, turvallisuudesta, työntekijöiden palkoista ja eläkkeistä jne. Tai sitten tukemalla vientiteollisuutta veronmaksajien rahoilla. Jälkimmäisessä ollaan jo hyvällä tiellä kun Solidium ja eläkeyhtiöt pumppaavat rahaa Fennovoiman kahden konkurssikypsän osakkaan taskuihin ja sieltä heti Fennovoimaan. E.ON luopui projekteistaan Britanniassa ilmeisesti järjettömän kalliiden rakennuskustannusten vuoksi, vaikka sielläkin yhteiskunnassa valtaa pitävät tahot kannattavat ehdottomasti ydinvoimaa ja pyrkivät sitä siksi myös tukemaan. Mikäli samanlaista E.ONin vetäytymistä ei tapahdu Suomessa, niin perustelut kyllä olisi syytä tietää.