Ei sikatehdasta Nousiaisiin

Ulkopuolinen

/ #153 Aiheetonta kritiikkiä

01.04.2012 01:05

Noniin, on työkiireiden vuoksi jääny tän lueskelu vähemmälle.
Kyselit Jarmo noista etäisyyksistä, biokaasulaitokset ovat sijainneet yleisesti lähellä asutusta johtuen siitä, että laitoksista myydään lämpöä lähiseudun kiinteistöille. Laitosta on turha sijoittaa kilometrien päähän asutuksesta jolloin siirtohäviöt kasvavat turhan suuriksi.

Itse ole työni puolesta keskittynyt pääsääntöisesti noihin biokaasulaitoksiin ja olen ehkä hieman väärä henkilö vastaamaan noihin sikalakysymyksiin, mutta mitä olen seurannut noiden rakentamista niin: hajuhaitat on pystytty lähes (HUOM! lähes) kokonaan poistamaan poistoilman pesulla jossa sikalan poistoilma "pestään" ennen kuin se pääsee pois sikalasta. Toinen mihin olen törmännyt Belgiassa kun sikala rakennettiin 10000 asukkaan kylän välittomään läheisyyteen, jossa täälläkin puhutun 1,5 kilometrin säteellä asuu noin 3000 ihmistä vastustus oli asukkaiden toimesta erittäin suurta. Tässä sikalassa tehtiin poistoilman "suodatus" siten, että poistoilma johdetaan kostean turepatjan lävitse. Tämä turvepatja vaihdetaan määräajoin ja vanhaturve levitetään lähialueen pelloille. Kyseisen sikalan rakentamisen ehtona oli, että mikäli hajuhaittoja ei pystytä eliminoimaan niin laitoksen toiminta lopetetaan, tämä ehto koski myös biokaasulaitosta.
Kysinen sikala ja biokaasulaitos on toiminnassa tänäänkin ja muutamia henkilöitä lukuunottamatta valituksia hajuista ei ole tullut.

Tuossa edellinen jo vastasi siihen, että mitä sitten lietteelle tapahtuu laitoksessa ja millaisena se tulee ulos. Tämä reaktiivivesi sisältää erittäin paljon typpeä, tiedän muutamia laitoksia joissa tämä vesi "raestetaan" jolloin se sidotaan kalkkiin ja tuloksena syntyy typpilannoite joka on lähes samallaista kun kaupasta ostettu apulanta. Se mitä humukselle (kuiva-ainekselle) tehdään Suomessa niin todennäköisesti se levitetään pelloille, mutta tiedän laitoksia joissa kuiva-aines pelletöidään ja poltetaan CHP (sähkön ja lämmön- yhteistuotanto) laitoksissa. Käsittääkseni Suomessa on poltto kiellettyä?

Mitä noihin biokaasulaitoksen hajuhaittoihin tulee: On hyvä pitää mielessä, että oikein suunniteltu ja rakennettu laitos on ALIPAINEINEN eli rakennuksen sisältä ei ilmaa pääse ulos! Ainoa poikkeus tapahtuu silloin kuin lietettä tuodaan rekalla purkuhalliin, tällöin 1.hallista aukeaa ovi ja rekka ajaa sisälle kesto joitakin minuutteja. 2. ovi sulkeutuu ja rekka purkaa kuorman suljetussa ja alipaineisessa hallissa. 3. tapahtuu sama kuin kohdassa: 1. 4.tarvittaessa rekka ajaa vesialtaan ylitse jolloin renkaat puhdistuvat mahdollisesta lietteestä tämä erityisen tärkeää kun toimitaan lähellä asuinaluetta ja rekat ajavat kyseisen alueen lävitse.
Mikäli joku haluaa aiheesta lisää lukekoot linkeista:

Se mitä ajan takaa tällä on se, että kyseinen laitos saadaan hajuttomaksi jos niin halutaa. Se mitä toimenpide maksaa on sitten eriasia ja siihen en lähde ottamaan kantaa.

Mitä tulee siihen että olisin "sisäpiiriläinen" voin sanoa,että en ole tiettävästi koskaan käynyt edes Nousiaisissa ja siitä johtuen minulla ei ole muuta tietoa rakennuspaikasta ja siihen liittyvistä henkilöistä mitä olen täällä lukenut!!!

Toivottavasti tämä pitkäksi venähtänyt kirjoitus hieman avaa mieltänne näistä biokaasuvoimaloista ja niiden toiminnasta. Mielelläni kertoisin laitoksista yksityiskohtaisemmin, mutta olen työni puolesta salassapitovelvollinen.