Ei sikatehdasta Nousiaisiin

/ #208 Re: Re: Sikalan puolustajat heikoilla

06.04.2012 11:46

#191: - Re: Sikalan puolustajat heikoilla

Samaapa asiaa se Alitupa on valitellu...Lukekaa tarkasti ENSIN VIESTI 191 JA SITTEN TÄMÄ VIESTI JA MUODOSTAKAA MIELIPITEENNE . Väitän että 191:ssä oli melkonen vyön alle lyönti kun AKI ITSE on huolissaan samasta I4I;STÄ. TOKI ON HIENO ASIA ETTÄ HÄN ON SAMAA MIELTÄ KANSSAMMME.

Sikojen kasvattajat huolissaan
halvasta tuottajahinnasta

Porsaat syövät enemmän kuin tienaavat

Kotimaa | Turun Sanomat 25.9.2007 02:34

Harri Kavén

Aki Alituvan sikalassa Nousiaisissa porsaita hymyilyttää, kun asuinolot ovat viihtyisät ja muonitus toimii. Isännän ilme on vakava, sillä porsaiden ruokalasku on viljan hinnan nousukiidossa kivunnut hulppeaksi.

Alitupa ei ole murheineen yksin. Kaikissa sikaloissa tehdään tappiota, kun sianlihasta saatava hinta on pysynyt kustannusten kasvaessa ennallaan.

Pari vuotta jatkuneet taloudelliset vaikeudet ovat nyt huipentumassa eteläsuomalaisilla tiloilla, jos kansallinen 141-tukiratkaisu ennakkotietojen mukaisesti törmää komission vastarintaan.

Muutama lihasikalan isäntä on epävarmassa tilanteessa päättänyt myydä viljasatonsa hyvään hintaan ja jättää sikalan tyhjilleen. Jos menettely yleistyy, vakavat vaikeudet siirtyvät porsaita lihakasvatukseen tuottavien emakkosikaloiden harteille. Tämä voi johtaa pitkälle jalostettujen emakkojen joukkoteurastuksiin.

Tällä haavaa Suomessa 50 000 porsasta odottaa syntymäkodissaan siirtoa lihasikalaan.

Rehu kallistuu joka viikko

Nousiaisissa pari vuotta sitten uuden sikalan rakennuttanut Aki Alitupa kertoo, että tehtaalta tulevien rehujen hinnat ovat kesän jälkeen nousseet viikoittain 35 eurolla tonnilta. Porsaasta saatava hinta on pysynyt 49-50 eurossa.

- Nyt on nopeasti pakko tulla tuottajahintoihin kohennusta. Tappiota ei voi kuukausitolkulla tehdä, kun samaan aikaan pitäisi maksaa myös sikalainvestoinnista aiheutuneiden lainojen korkoja ja lyhennyksiä, Alitupa sanoo.

Hänen sikalassaan on 400 emakkoa ja 800 lihasikaa. Porsaista viidennes jää tilalle kasvamaan, muut on myytävä LSO:n porsasvälityksen kautta lihasikaloille.

Takavuosina sikalan vaikeudet kuitattiin teuraseläimiä ostavissa lihataloissa usein rakenteellisilla syillä tai jopa isännän osaamattomuudella. Nykyään taloudelliset pulmat koskettavat yhtä lailla niin sanottua sikaloiden parhaimmistoa.

23-vuotiaalla Alituvalla on nuoresta iästään huolimatta useiden vuosien kokemus sikojen hoidosta. Ennen isännäksi ryhtymistä hän haki kotimaan lisäksi käytännön oppia Tanskasta ja Hollannista.

- Porsastuotannon perusteella tilani kuuluu parhaaseen neljännekseen Suomessa, mutta se ei auta, kun menot ja tulot alkavat olla niin kaukana toisistaan, hän toteaa.

Hän laskee, että sianlihan tuottajahinnan tulisi nousta nykyisestä noin 1,40 eurosta kilolta vähintään 1,80 euroon, jotta lihasikalat saisivat edes tuottamisen kulut peittoon.

Etelä-Suomen kansallisen 141-tuen jatkuminen on Alituvan mukaan elinehto sikataloudelle. Hänen mielestään tilanne muuttuu kohtuuttomaksi, jos kansallista tukea jatkossa maksetaan vain pohjoisessa artiklan 142 perusteella.

Tuottajat vaiti lihataloissa

Sianlihan alhaisten tuottajahintojen sylttytehtaita ovat maan suurimmat lihatalot HK ja Atria. Niissä käyttävät ylintä päätösvaltaa tuottajien omistamat osuuskunnat. HK Scanin äänivallasta 73 prosenttia on LSO Osuuskunnalla.

Osuuskunnan hallintoneuvostossa istuva mynämäkeläinen emakkosikalan emäntä Miia Keskitalo sanoo, että osuuskunnassa on keskusteltu edunvalvonnasta.

Tuottajien asema on jäänyt hallinnossa pörssiyhtiön muiden intressien varjoon.

- Sikataloudessa kustannusten nousu on ollut sitä luokkaa, että osuuskunnan hallintoneuvosto olisi jo pitänyt kutsua kriisikokoukseen, Keskitalo toteaa.

Hän ymmärtää lihatalojenkin vaikeuksia kilpailun ja keskittyneen kaupan paineissa.

- Nyt lihateollisuuden on kuitenkin katsottava ensi vuotta tarkkaan. Kun kaupan kanssa neuvotellaan alkuvuoden hinnoista, lihantuotannon kustannuskehitys on pakko ottaa vihdoin huomioon, Keskitalo korostaa.

Hän muistuttaa, että kuluttajahintojen ei tarvitse nousta 25 prosentilla, vaikka lihan tuottajahintaa sen verran korotettaisiinkin.

- Elintarvikkeiden hinnat kaupoissa nousisivat vain muutamalla prosentilla, jos korotus menisi sellaisenaan alkutuottajalle. Raaka-aineen osuus ruoassa on kuitenkin varsin vähäinen.

Viimeisimpien tutkimustietojen mukaan porsaankyljysten kuluttajahinnassa raaka-aineen tuottajan eli viljelijän osuus on alle 15 prosenttia ja porsaan ulkofileen hinnassa alle 12 prosenttia.

NYT NÄMÄ JUTUT SAAVAT RIITTÄÄ JA ON PALATTAVA ADRESSIN AIHEESEEN! KIITOS!