Avoliitto ei ole avioliitto - Elatusvelvollisuus pois!

Jeremi Roivas
Turku

/ #5

04.06.2007 23:26

1. Erisukupuolet samassa asunnossa rinnastetaan avopuolisoiksi.
- Väärin, vain jos erisukupuolet eivät ole sopineet omaa vuokrasopimusta huoneestaan, rinnastetaat tällöin avopuolisoiksi.

2. Avioliittojen suosio laskee...
- Kyllä, mutta onko tämä sitten ongelma? Avioliittohan on ollut eräänlainen uskomuksen kehittämä virallistaminen jumalan edessä parisuhteen, jotta muut osavat olla näpelöimättä toisen puolisoa, ja puolisot vannovat olevansa toisen kanssa iankaikkisesti. Lisäksi tähän on lisätty velvotteita lain turvin. Entäpä me ateistit, me seurustelemme, mutta emme tarvitse avioliittoa. Me lähinnä joudumme menemään naimisiin tradition takia, mutta meille kelpaisi kyllä ihan lupaus toisillemme ikuisuudesta. Voimmehan me siis kirjoittaa sen avioliittopaperin maistraattiin, mutta mitä se muuttaa suhteessa? Ai niin, tulee niitä lain velvoituksia. Eli toisin sanoen: Avoliitto == Avioliitto, ero vain on siinä, että toisessa pitää kirjoittaa paperi, joka todistaa virallisesti, että ovat luotuja toisilleen.

3. Heteroavoparien helpotukset...
- Nyt kysymyksessä onkin se, että homoavopareille pitäisi saada samat velvoitteet kuin heteroavopareille.

4. Elatusvelvollisuus avopareilla pois...
- Enpä usko että lähtee pois. Pitää muistaa se että kun alkaa suhteen ja muuttaa yhteen, pitää ajatella asiaa niin, että et elä enää elämääsi itseäsi varten, vaan teitä molempia varten. Teidän rahahuolet yhdistyy, siitä tulee siis parisuhde. Parisuhteessa onkin aina raha suuressa roolissa, jos toinen on työtön, toinen potee masennusta elatusvelvollisuudestaan. No miksi potee? Senhän pitäisi saada toinen hakemaan töitä, hoitaa suhteen raha-asioita, jos toinen ei siihen kykene. Pitää muistaa miksi avioliitot on avioliittoja kuten avoliitotkin: Parit yhdistää voimansa yhteisen elämän luomiseen. Ei siis ole kysymyksessä enää sinun rahat, hänen rahat, vaan teidän rahat. Tämän vuoksi olet myös velvollinen elättämään avopuolisotasi, koska olet ryhtynyt hänen kanssaan perustavaalaatua olevan suhteeseen, sama toki koskee myös puolisoasi.