Ei sikatehdasta Nousiaisiin

puhdas vesi elämän perusta

/ #244 Saaristomerenkin puolesta

14.04.2012 21:51

Maatalouden osuus Varsinais- Suomen vesistöjen kuormituksesta on fosforin osalta 56 % ja typen osalta 36 %. Eu: n tavoitteena on vuoteen 2015 mennessä veden hyvä ekologinen ja kemiallinen tila. Tässä alueelliset vesienhoitosuunnitelmat ovat tärkeässä asemassa. Maatalouden vesistökuormitusta tulisi vähentää kolmanneksella. Monin eri hankkein on selvitetty ja toteutettu maatalouden vesistövaikutuksia ja niiden vähentämistä. Eikö mitään ole opittu? Teho- hankkeessa pitäisi kiteytyä vesiensuojelutyö tavoitteineen – myös maataloustuottajien vapaaehtoinen vesiensuojelutyö. Miten suursikalahanke edistää ja motivoi eri toimijoita tämän työn jatkamiseen? Hirvijoen tilalla on merkitystä myös Saaristomeren perspektiivistä. Tällöin suursikalan vaikutusalue laajenee huomattavasti. Mikä on Saaristomeren tila? Sen olemme huomanneet vuosikymmenten kuluessa. Tarvitaan systemaattista veden laadun seurantaa ja mittauksia nitraattipitoisuuksista ja sameudesta. Kuntalaisten olisi hyvä seurata reaaliaikaista mittaustulosten seurantaa TEHO- hankkeen tapaan. Silloin ei puhuttaisi mutu- tuntumalla vaan mielipiteiden pohjana olisi tietoa. Tiloilla tärkein kehittämiskohde on edelleen ravinnetaseiden hyödyntäminen, mikä parantaa taloudellista tulosta ympäristöhyötyjen lisäksi. Kotieläintiloilla lietelannan levittäminen ja hyödyntäminen tarkoituksenmukaisella tavalla on kärkisijoilla. TEHO-hankkeessa nimenomaan selvitettiin, että kotieläintilojen koon kasvaminen tuo haasteita: järkevien kuljetusetäisyyksien päästä ei löydy riittävästi fosforitilaltaan sopivia peltoja. Biokaasutus ei vähennä ravinteiden määrää.