Ei sikatehdasta Nousiaisiin

22.04.2012 17:21

Piilniemi
#254 Vehmaan Biovakasta 17.04.2012 19:07

Kommenttina Biovakan lähistöllä asuvana: kiinteistön arvo laskee, oman pihan virkistyskäyttö estyy, ulkona ei voi kuivattaa pyykkiä, autot, kengät ja koirantassut suttaantuvat tielle läikytetystä sontalietteestä, haju on jokapäiväinen vieraamme, joka aiheuttaa päänsärkyä ja ketutusta. Ulos ei välttämättä voi mennä, jos on hajuherkempi ihminen. Autolla laitoksen ohiajaneet tietävät, miltä täällä haisee. Laitoksen ovet prosessista jäävän kuiva-aineen varastohallissa ovat selällään, eihän siellä voi olla töissä, jos ovia pidetään kiinni. Täältä puuttuu enää loppumaton jana säännöllisin väliajoin käänneltävää kompostiaumaa, jotta hajukokemus olisi lähtemätön. Hajutonta tällaisista laitoksista ei koskaan saakaan, mutta tätä Vehmaan laitosta ollaan markkinoitu - kuvitella - HAJUTTOMANA. Ympäristökeskuksen tädit ja sedät vaan pyörittävät papereitaan ja näyttävät tehokkailta - laitoksen prosessit pysäytetään, kun valituksia hajusta on liikaa - hajuntulo vähenee hetkeksi, kunnes taas on saatu uusi koetoiminta/perusaloittamislupa/yrittämisentukialoituslupa ja sama peli jatkuu. Vanhan ympäristöluvan kriteerejä ei ole koskaan pystytty täyttämään ja nyt on käytössä jo uuden luvan meiningit, vaikka lupa on valitusvaiheessa. Kuljetusralli on kasvanut jokapäiväiseksi ja generaattori, joka ei tuota mitään valtakunnanverkkoon, ulvoo päivin öin ärsyttävällä vaihtelevankorkuisella äänellään. Laitoksen haittojen todettiin ulottuvan vain 150 metrin päähän laitoksesta, tosiasiassa hajut kulkeutuvat sää- ja topologiamuotojen mukaan useiden kilometrien päähän. Piippua piti korottaa, jotta käryt menisivät naapurikuntiin, mutta ilmaa raskaampana käryt ja happosateenomainen painava pilvi painuu maanpinnan tasoon meitä ilahduttamaan. Täällä alkaa palaa ja mädäntyä siankakkalietteen sijaan kokonaan toisenlaiset aineet : soluviljelmäjätteet Hangosta, pilantuneet maitoerät, Tyksin ruokajätteet, sian- ja kananruhot ja valkoisilla kiiltävillä Biovakan tankkiautoilla tuodaan Vehmaalta rejektivettä Topinojan laitokselle kasteluvedeksi. Rekat eivät varmaan aja Vehmaalle tyhjinä? Lingottua yhdyskuntajätettä kenties? Turusta!

Jos teillä on epäilyjä lähiomaisen dementiasta, tuokaa hänet ajelulle Kalannintie 191 ohi - jos hän haistaa jotain, ei ole dementiaa.

Maalla on mukavaa, mutta haju ei täsmää !