Ei sikatehdasta Nousiaisiin

/ #312 Re:

27.04.2012 13:51

#311: -

Suurin osa lapuista on jaettu Turkupalvelun kautta, pienempi osa on jaettu aktiivisten ihmisten toimesta. On mahdollista, että raja-alueilla joku on saanut laput kahteen kertaan. On mahdollista, että joku yksittäinen aktiivi on jakanut lähiympäristöönsä omia tiedotteita.  Ainostaan Maskun kunnanvaltuutetut ovat saaneet kirjeessä viime viikolla jaossa olleen lapun. Asia koskee kaikkia Maskun ja Nousiaisten asukkaita, riippumatta siitä asuuko aivan sikalan lähituntumassa. Sikala-asia vaikuttaa kuntien imagoon ja vetovoimaisuuteen.

ELY-keskus on kysynyt asukkailta mielipidettä ja lähiasukkaat ovatkin kiitettävästi jättäneet lausuntoja ELY-keskukseen. Vaikutuspiiri on laaja: YVA ( ympäristövaikutusten arviointiohjelma ) esittää KAUKOVAIKUTUSPIIRI 8 km, mikä kattaa suuren osan kuntien alueesta.

Tämän adressin aktiivit ovat tutustuneet YVA-ohjelmaan erittäin tarkasti. Lisäksi on haastateltu erilaisia asiantuntijoita mm. MTK:sta, eläinlääkäreitä, sikatuottajia, kuntien viranomaisia ym. Keskustelua on käyty vilkkaasti lähiasukkaiden kesken, jotka jo nyt kärsivät sikalan erilaisista haitoista. Lisäksi on keskustelu Vehmaan biolaitoksen ympärillä asuvien ihmisten kanssa.  Jos ei kukaan vastusta tällaisia hankkeita ja seuraa niiden etenemistä hallinnossa, aivan varmasti hanke saa ympäristöluvan jossain vaiheessa. Sen jälkeen emme enää pysty vaikuttamaan haittoihin, jotka koituvat asuinympäristöllemme. Biovakan läheistyydestä tullut viesti todistaa tämän: toiminta jatkuu, vaikka lupaehtoja ei ole täytetty.