Adressi kristillisten arvojen ja uskonnonopetuksen puolesta

Perheenäiti Lapista
Vieras

/ #516 Uskonnonopetus on osa kulttuurikasvatusta

29.11.2010 00:02

Kristinuskon keskeisimpiä arvoja ovat armo, kohtuullisuus, lähimmäisenrakkaus ja tasa-arvo. Näistä asioista juontavat pohjoismaisen ja suomalaisen hyvinvointiyhteiskunnan juuret, samoin eurooppalainen kulttuuri sisältää paljon kristillisiä elementtejä. Mielestäni ne ovat olleet kestävät perusteet ja turva erityisesti vaikeina aikoina kautta vuosisatojen sekä tulevaisuudessakin. Toivon, että kristillinen uskonnonopetus jatkuu tulevinakin aikoina. Mielestäni tämä jatkumo on arvokasta ja tärkeää.

Uskonnonopetus sisältää myös tutustumisen muihin uskontoihin. Tämä on tärkeää, koska laajakatseisuutta sekä muiden kulttuurien ja uskontojen tuntemusta tarvitaan yhä enemmän. Toivon lapsilleni juuret, jotka ovat turvalliset ja pohjautuvat kristinuskon kontekstiin. Toivon lapsilleni siivet, joilla he lentävät omaan eläämäänsä - tutustuvat avoimin mielin eri kulttuureihin ja uskontoihin - ja että juuret tukevat heitä.

Olen käynyt itse hyvin mielenkiintoisia keskusteluita matkustellessani eri maissa eri uskontokuntien ihmisten kanssa. Olemme arvostaneet toisiamme ja kertoneet omasta uskonnostamme ja tehneet joskus mielenkiintoisia vertailujakin. Kiinnostus kristinuskoa kohtaan on ollut suurta ja arvostavaa - samalla tavoin olen itse arvostanut eri kulttuurin ja uskonnon omaavia ihmisiä. On tärkeää tiedostaa omat juurensa, uskontonsa ja kulttuurinsa - on tärkeää, että kristillinen uskonnonopetus jatkuu.