Maahanmuuttajien tuet

Kristian

/ #153 Faktoja sosiaalituista ja kehoitus peilikuvansa tarkkailuun.

04.05.2012 18:55

Suomalainen viisihenkinen perhe saa toimeentulotukea 1586 - 1742 euroa/kk (sitä enemmän mitä vanhempia lapset ovat) + 700 e/kk asumiseen. Tämän lisäksi korvataan kaikki julkisen terveydenhuollon menot sekä (kohtuullisina pidettävät) sähkö- ja vesikulut. Omaehtoisesta opiskelusta saatavat ylläpitokorvaukset eivät myöskään vaikuta perusosan suuruuteen, eli niistä voi saada kuukausituloihin n. 200 euroa lisää/opiskelija.

Suomalainen "sossupummi" elää siis huomattavasti leveämmin kuin vierasmaalainen toverinsa. Onneksi useat eivät kehtaa hakea toimeentulotukea tai tiedä kuuluvansa toimeentulotuen piiriin (esimerkiksi kansaneläkelaitokselta saamiensa tukien vuoksi). Muuten perusosaa jouduttaisiin varmasti pienentämään.

Lienee kuitenkin hyvä muistaa, että perusturvan pienentäminen heikentäisi myös työssäkäyvien ihmisten turvallisuutta ja elämänlaatua rikollisuuden ja itsetuhoisuuden lisääntyessä.

Yleensäkin ennen kuin alkaa moittia toisia ihmisiä (suomalaisia tai ulkomaalaisia), olisi syytä katsoa peiliin ja miettiä tarkkaan miksi itse ei ole onnistunut ihmisenä niin hyvin kuin olisi ollut mahdollista. Ratkaisuja ei tule pohtia katkeruuden sävyttämästi.

Pian voidaan olla siinä tilanteessa, että suomalaisten yritysten kilpailukyvyn parantamiseksi tulee perusturvaa leikata huomattavasti, jotta voidaan leikata vastaavasti suorittavaa työtä tekevien (duunarien) palkkoja, jotka ovat tällä hetkellä työn vaativuuteen nähden kestämättömällä tasolla. Sitten ei ole kivaa enää kellään. Ei edes ylemmillä toimihenkilöillä tai yritysjohdolla.

Kukaan ei ole täällä yksin.