Ei sikatehdasta Nousiaisiin

Ei pieniä, eikä liian suuria, vaan sopivia

/ #364 Re: Re: Re: Re: Re: Gloobaali muutos.

17.05.2012 22:17

#361: Punainen tupa ja naurismaa - Re: Re: Re: Re: Gloobaali muutos.

Totta kai lanta viedään pellolle ja jokainen maalla asuva ymmärtää tämän. Jos yksikkö on perheviljelmäkokoinen, haju ei haittaa ja varsinkin luomuviljelyssä yksikkökoko on pienehkö. Kaikki hajut on hajautettuna. Tämä suunniteltu sikalayksikkö vastaa eläinyksiköissä 5600 lypsylehmää ja nuorkarjaa. Suurin suomalainen navetta on noin 400 lypsylehmän navetta. Tämä vertailun vuoksi, jotta sikalan koko asettuu oikeisiin mittasuhteisiin.  Suunniteltu sikala on siis valtava ja pistekuormitus ympäristölle ja hajuhaitta pienellä alueella on valtava. Koko ajan viedään ja tuodaan lantaa, koko ajan käsitellään ja sekoitetaan sontaa läpi vuoden. Talvella viedään lantaa etäsäiliöihin joka puolelle maakuntaa. Mikäli lanta tuotettaisiin pienemmissä yksiköissä, hajua tulisi vain silloin kun lantaa viedään pellolla eli muutamana päivänä vuodessa. Ja käsitelty määrä on alueellisesti huomattavasti pienempi, samoin ympäristölle koituva pistekuormitus on huomattavasti pienempi.

Olemme samaa mieltä, ettei uusia yksiköitä pidä tehdä eikä laajentaa lähellä taajamia. Nykyinen olemassa olevakin sikala on liian suuri tähan paikkaan.