Ei sikatehdasta Nousiaisiin

Ei pieniä, eikä liian suuria, vaan sopivia

/ #367 Jättiyksikön kuormitus valtava

18.05.2012 09:46

Jos punainen tupa ja mansikkamaa ei ymmärrä sikojen ja lannan keskittämisen haittoja, ei voi mitään. Kun 17 ha alalle tulee 8000 emakkoa porsaineen ja 4000 muuta sikaa, niin tämän alueen ympäristökuormitus haju- ja liikennehaittoineen ym. haittoineen on valtava. Maisema ja joki pilaantuvat, veden tarve samalta alueelta on huikea. Miten käy alueen muitten kaivojen, kun sikala tulee ottamaan 250 m3 vettä/päivä pieneltä alueelta. YVA-suunnitelmien mukaan sontaa ja muuta jätettä käsitellään 120 000 m3 vuodessa. Jotenkin tämä lanta on pois ajettava, joten pumppaaminen ja liikenne samassa pisteessä jatkuvaa. Rehu- ja porsasralli ja muu liikenne siihen päälle. Jos nämä tehtaat yleistyvät Suomessa, 2000 perheviljelmää jää pois tuotannosta. Onko sinun näin vaikea ymmärtää keskittämisen haittoja? Tällaisen yksikön ympäristö- ja hajuhaitat usean kilometrin säteellä on käsittämättömän suuri. Mitä tekee talon rakentanut omakotiasukki, kun talo ei mene kaupaksi ja asuminen ja pihalla oleskelu on mahdotonta. Eräs kommentoija kertoi hajuista, raatokärpäsistä ja kissan kokoisista rotista pihapiirissä nykyisen sikalan laajennuksen jälkeen. Lähellä asuva maidontuottaja kertoi lokkien lisääntymisestä ja salmonellavaarasta. Ja jos sikalanpitäjä ei pysty nytkään noudattamaan määräyksiä, miten tällainen valtavan yksikön lupa voitaisiin antaa hänelle. Lue koko viestiketju. Ehkä koet valaistumisen tässä asiassa.