Tampereen konservatorion ja TAMK musiikin yhteistyön puolesta

Gurnemanz

/ #12 Menneisyyden pitkä varjo?

22.05.2012 14:13

5,3 miljoonan asukkaan Suomessa nostettiin 1980-luvulla konservatorioiden lukumäärä 11:een. Heti perään 1990-luvulla perustettiin kunkin "yläpuolelle" ammattikorkeakoulun osaksi musiikin koulutusohjelma (mm. Turussa "taideakatemian musiikkilinja"), joihin piti saada lisävirkoja ja kullekin koulutusjohtaja/päällikkö.
Tähän turhaan päällekkäisrakennelmaan heitetyt miljoonat ovat viimeinkin tulleet tiensä päähän ja nyt joudutaan pohtimaan substanssiasioita. Siis niitä, joita ei pohdittu, kun perustettiin turhat konservatoriot n:o 8-11 ja sitten turhat amk-musiikit 1-11, joiden funktio on vain korkeampi opetus konservatorio-nimisessä instituutiossa. Osaamatonta hallintoa paisutettiin ihmisillä, joilla oli liian vähän koulutusta ja kokemusta eri puolilta maailmaa. --- Itsepetos oli normaaliajattelua, valitettavasti.
Nämä menneisyyden rahanlevityksestä koituneet varjot eivät poistu, ennen kuin rakenteita uudistetaan ja taidekoulutuksen sisällölliset asiat ovat keskustelun keskiössä. Ja näistä on sentään keskusteltu jo 25 vuoden ajan tuloksetta.