Tampereen konservatorion ja TAMK musiikin yhteistyön puolesta

Vetoomus TAMKin johdolle konservatorion ja TAMK musiikin yhteisen johtohenkilön työnimikkeen puolesta

- Ilari Laakson työsopimus yhdistettynä TAMK musiikin johtajana ja Tampereen konservatorion rehtorina loppuu 31.7.2012

- TAMKin johto ei halua uusia Ilarin sopimusta sellaisenaan, koska he eivät hyväksy TAMKin organisaatioon pientä poikkeusta (Ilarin toimea vastaavaa työnimikettä ei ole muilla koulutusohjelmilla)

- Nykyinen malli on toiminut esimerkillisesti jo 15 vuoden ajan

- TAMKin johdon ehdotuksen mukaan olisi vain konservatorion oma rehtori, jolla ei luonnollisesti olisi vaikutusvaltaa TAMKin puolella lainkaan

- Jos sopimusta ei uusita tai työnimikettä vakiinnuteta, niin yhteistyö ammattikorkeakoulun ja konservatorion välillä vaikeutuu ainakin ajan saatossa

- Käytännössä TAMK musiikin hallinnollisen puolen hoitaisi koulutuspäällikkö Timo Salo ja konservatorion puolen hoitaisi rehtori Ilari Laakso. Yhteistyö nykyisellä kokoonpanolla varmasti onnistuu, mutta henkilöstön vaihtuessa tilanne voi olla toinen.

- TAMK musiikilla ja konservatoriolla on paljon yhteistä kalustoa, tiloja, opettajia, produktioita ja yhteisiä opintojaksoja sekä suunnitelmia (esimerkiksi uudisrakennus), joiden onnistuminen edellyttää yhden ihmisen päätösvaltaa, siis yhtä johtajaa. Nämä kaikki nyt itsestään selvät asiat eivät välttämättä ole sitä tulevaisuudessa.

- Taiteellis-pedagogisilla päätöksillä on aina taloudellis-hallinnolliset seurauksensa - ja päinvastoin. On kehityksen kannalta haitallista erottaa ne eri ihmisille kuten nyt TAMKin johto haluaa tehdä.

---> Tavoitteena olisi saada konservatorion ja TAMK musiikin yhdistävä työnimike, jonka haltijalla olisi päätäntävaltaa molemmissa laitoksissa.

Miksi tämä meitä kiinnostaa?

Suomessa on jo monta varoittavaa erimerkkiä siitä, miten musiikin alalla ammattikorkeakoulun ja toisen asteen yhteistyö ei toimi ja siitä, mikä sen vaikutus on ilmapiiriin ja musiikillisen osaamisen tasoon. Muiden ammattikorkeakoulujen musiikin yksiköiden heikko tilanne johtuu järjestään siitä, että johtoporras ei ymmärrä musiikin koulutuksen perusasioita. Kun musiikin ammatillinen koulutus muualta Suomesta vähenee, se lisää entisestään Tampereen kehittymismahdollisuuksia. Koulutusohjelmaltamme ei vähennetty AMK-uudistuksessa yhtään aloituspaikkaa vaikka Tampereen kulttuurilta väheni kymmeniä. Tästä syystä on aiheellista pitää koulutuksemme taso mahdollisimman korkeana.

Me, tämän adressin allekirjoittaneet, vaadimme ammatillisen musiikinkoulutuksen puolesta konservatorion ja TAMK musiikin yhdistävän työnimikkeen vakinaistamista TAMKin organisaatioon.

Tampereen ammatilliset musiikinopiskelijat, MusTa ry

Maritta Manner, puheenjohtaja