NÄPIT IRTI KOULUSTA Vantaa 2012

Vieras

/ #30

25.05.2012 12:11

Mitenkään provosoimatta tahdon sanoa, että nyt on erittäin tärkeää saada painetta Vantaan päättäjiin, nimenomaan kokoomukseen ja sosiaalidemokraatteihin ja kumpiinkin siten, että syntyy yhteinen tahtotila muuttaa asioiden kulkua. Jos tässä olisi aikaa, voisi harkita vaikka yhteydenottoa presidentti Niinistöön. Hänhän on kovin innokkaasti puhunut nuorison syrjäytymisen ehkäisystä jne. Luulen, että tähän on aikaa liian vähän.

Käytännössä opetuslautakunta on kumileimasin, jolla ei ole mahdollisuutta vaikuttaa. Tai kyllä olisi, mutta siellä ei ole ihmisiä, jotka siihen pystyvät niin kauan kuin sanelu tulee toisaalta eikä ole ajattelukykyä. Tämä menee niin, että opetuslautakunta luottaa valmisteleviin virkamiehiin, virkamiehet tekevät mieluusti mitä heidän käsketään tehdä (selvitykset ja kuulemiset ovat valmisteluprosessissa aivan huttua, vaikka kyseessä olisivat lapset ja nykyisten ja tulevien veronmaksajien tulevaisuus) eli mitä esimerkiksi sivistystoimen apulaiskaupunginjohtaja tahtoo tehdä eli mitä demarien leirissä asiasta ajatellaan. Siellä ei todellakaan kuunnella asiantuntijoita tai kuntalaisia, koska se ei olisi euromäärässä helpoin tie. Tässä vaiheessa ollaan siis siinä, ettei valmistelussa ja päätöksissä ajatella yksittäisiä kuntalaisia ja heidän etujaan mitenkään, varsinkin kun eurot ja poliittiset kytkennät määräävät.

Vantaan kokoomuslaisissa sentään löytyy ymmärrystä yksilön oikeuksia kohtaan ja jonkinlaista käsitystä ihmisarvosta, mikä on sinänsä yllättänyt minut täysin. Miten saada ääni sieltä riittävän painokkaaksi ja joku hereillä oleva ja tarpeeksi vaikutusvaltainen sosiaalidemokraatti mukaan - tässäpä iso kysymys, joka pitäisi tehokkaasti ratkaista. Kuten sanoin, tässä on kyse ennen kaikkea näiden kahden puolueen houkuttelusta mukaan ja heidän herättämisestään siihen, että Vantaan lapset ja nuoret eivät ole se kohde, jolla aletaan pelata. Se mikä koko jutussa on inhottavinta, on tietenkin se, että tämä on joku ***** markkinointitilaisuus, jossa lyhytnäköiset päättäjät yritetään vakuuttaa siitä, että ihmisellä on vielä jonkinlaista arvoa, että heidän kannattaa JO TALOUDEN VUOKSI uskoa ihmisyyteen.