NÄPIT IRTI KOULUSTA Vantaa 2012

koko Suomeen samat hoitolinjat

/ #47 Turvallinen diabeetikon koulupvä

01.06.2012 08:37

Koulupvä ei saa sujua "tuurilla" sen täytyy olla sellainen, että lapsen hoito voidaan toteuttaa mahdollisimman lähelle tavotteita. Hoitomuodon valintaa ei saisi vaikuttaa koulun valmiudet auttaa lasta toteutaa hoitoa. Toisaalta myös se, että varmuudeksi mennään pienemmillä insuliinnimäärillä (jotta vältyttäisiin pieneltä riskiltä matalista) voi aiheuttaa sen että korkeita arvoja kouluaikana on mitkä vaikuttavat pitkän sokeriin arvoihin ja oppimiseen. On tutkittu, että pitkällä juoksulla korkeat arvot ovat haitallisempia,kun satunnaiset matalat ja vaikuttavat jopa kykyyn oppia ja rasittavat elimistöä! Avustajat pitäisi opettaa diabeteshoitaja ei vanhemmat nyt jätetään paljon vanhempien varaan 1 vkossa kyllä oppii hh laskutavat ja ohjevihkosia löytyy. Myös keittiöhenkilökunnan pitäisi hallita ruoan hh arvioinnit ja avustajien(opettajan, lasten) saada sieltä apua. Oulussa avustajat koulutetaan eikä tarvitse edes toimittaa kasapäin lääkärintodistuksia tai taistella rehtorin yms byrokratian kanssa, jotta apua voisi saada! Tasavertasesti avustajat kaikille ja osaavaiset sellaiset!