VASTUSTAMME METSÄSTYSKIELTOA LUONNONSUOJELUALUEILLA

Suurpedot ja Luonto ry

/ #1 PYYDÄMME SINUA OLEMAAN AKTIIVINEN:

15.06.2012 15:00

Allekirjoita adressi:
VASTUSTAMME METSÄSTYSKIELTOA LUONNONSUOJELU- ALUEILLA

* Pidämme erittäin huolestuttavana maassamme tapahtuvaa ilmiötä, jossa suunnitellaan uusia luonnonsuojelualueita joissa metsästys on pääsääntöisesti kiellettyä (Etelä- Suomi). Metsästyskiellot luonnonsuojelualueilla ovat kohtuuttomia ja näemme tällaisten asetuksien pyrkimyksenä vastuuttomasti ajaa alas ikivanhaa sekä arvokasta metsästyskulttuuria.

(22.3.2011)
Eduskunta on alkuvuonna hyväksynyt luonnonsuojelulain muutoksen (HE 99/2009). Muutoksella on tähdätty suojelualueiden käytäntöjen yhtenäistämiseen niin, että metsästys on eteläisen Suomen suojelualueilla lähtökohtaisesti kielletty. Kieltoon voidaan tietyin perustein myöntää poikkeuksia.

Idea tuntuu olevan se, että ensin perustetaan luonnonsuojelualueita joissa sitten kielletään metsästys - tämän jälkeen haetaan oikeutusta lisätä maassamme suurpetokantaa säätelemään luonnonsuojelualueilla riistakantaa. Kysymyksessä on tarkoitushakuinen toiminta, jossa suurpetokantaa lisätään perustamalla luonnonsuojelualueita. Kun luonnonsuojelualueilla suurpedot lisääntyvät (eihän niitä siellä saa metsästää), niin sieltä ne sitten leviävät myös muualle ja kohta on käsissämme ylisuuri suurpetokanta kaikkialla Suomessa. Ilmiö on erittäin huolestuttava luonnon monimuotoisuuden kannalta ja siksi vähintä mitä voimme tehdä, on allekirjoittaa adressi - levittää siitä tietoa kaikkialle - ja näin nostaa laajaan kansalaiskeskusteluun toiminta joka on erittäin vakava uhka koko metsästyskulttuurille ja jonka tarkoituksena on kasvattaa ylisuurta suurpetokantaa entisestään.

Ole aktiivinen uuden projektimme suhteen; me emme saa kaikessa hiljaisuudessa poliitikkojen antaa "nuijia" sellaisia päätöksiä, jotka ovat vakava uhka metsästysharrastukselle ja luonnon monimuotoisuudelle (ylisuuri suurpetokanta uhkaa luonnon monimuotoisuutta) JA SIKSI ASIA PITÄÄ NOSTAA LAAJAAN KANSALAISKESKUSTELUUN.

Suurpedot ja Luonto ry:n Puheenjohtaja
Marko Lind