Pelastushelikopteri ASLAKin toiminnan jatkuminen keskeltä Lappia

Vieras

/ #35 Sodankylä vs. Rovaniemi

15.12.2010 20:32

Heikkisen Pekan idea adressin perustamiseksi on kyllä hieno, mutta aika-ikkuna umpeutuu pian... Tulikohan sittenkin liian myöhään tämä "kissan nostaminen pöydälle"? Mutta parempi myöhäänkin.

Mielestäni pelastushelikopteri Aslakin sijoituspaikka tulisi olla, niin kuin alunperinkin päätettiin, Sodankylä. Sitä puoltavat jo tavoitettavuus yliseenkin Lappiin, matkailun ja sen turvallisen kehityksen takaamisen sekä Rovaniemellä sijaitseva Rajavartioston helikopteri. Vaikkakaan Rajan kone ei omaa hoitohenkilökuntaa, niin löytyyhän kuitenkin "kuljettaja" mm. joku mainitsi Aslakin nykyisellään sen sellaisen olevan. Hoh hoijaa! Voisi hieman perehtyä ensihoitoon nykypäivänä tai sitten pitää matalampaa profiilia.

Ehdottomasti kyllä Aslakin sijoituspaikan tulisi säilyä keskeisellä paikalla Lappia eli Sodankylässä. Jos aiomme kehittää mm. matkailua, on sen puitteet oltava kaikilta osin kunnossa - ja ASLAK on siinä yksi osatekijä. Esim. Ylläs on noussut Lapin matkailun yhdeksi suurimmista matkailumagneeteista, joten se yhdessä mm. Levin ja muiden (sesonkeina) "kaupunkien" kanssa ovat osa etelän turistien turvallisuutta!