Ei sikatehdasta Nousiaisiin

Jo nyt liian paljon....

/ #435 Re: Liian vähän on tarpeeksi ja sopiva määrä

05.07.2012 23:53

#434: Lisää!!! - Liian vähän!

Harvassa maataloustuotteessa Suomen tuotanto kattaa oman kulutuksen. Kilpailu on kovaa, so What!!! EU:hun mentäessä oli jo selvää, että tavoitteena on vain noin 50 prosenttinen kotimainen tuotanto täällä äärialueilla. Paremman tuotantoalueen keski-Eurooppa haluaa ja on "saanut luvan" tuottaa äärialueitten ruuan. Ja näinhän se menee. Miia Nuutinenkin mainostaa puolalaista jugurttia ja kulkee maajussien tiloilla. Peli on kaksinaamaista joka puolella. Kukaan ei ole kiinnostunut tästä maataloudesta. MTK:n liittokokous ei saanut yhtään uutistilaa mediassa. Vihreä kasvu -teema kaikuu kuuroille korville. Tämä tilanne ei parane sikatehtaita tekemällä. Näillä tehtailla ei ole maatalouden tai kotimaisen kulutuksen kanssa mitään tekemistä.  Atria suunnittelee tehtaita ulkomaan vientiä ja Kiinan markkinoita silmällä pitäen. Tänne kotimaahan tehtaista jää vain påskat ja ympäristöhaitat. Ei kiitos!

Mitä vähemmän Suomessa tuotetaan sianlihaa, sitä paremmat mahdollisuudet jäljellä olevilla tiloilla on selvitä. Pienemmätkin tilat muuttuvat kiinnostaviksi ja hankintapolitiikkaa on muutettava ja hintataso paranee. 141-tukea oli pakko leikata sika- ja kanatuotannossa, kun tuotanto oli kasvanut liikaa. Nyt pitää olla tyytyväinen, jos tuotanto on tasapainottunut. Jättiyksiköt polkevat pienempien yksiköiden tuotantomahdollisuuksia. Jos laajentamisansaan menee, mikään ei riitä ja aina vaan täytyy tehdä suurempaa ja suurempaa. Nousteestakin on tällä menolla tulossa vain yksi suuri sikala. Kunnanisät haluavat sekä sikalan että asukkaita kuntaa. Taas lehdessä luki, että Nousiainen kaavottaa omakotitontteja. Siellä kuvitellaan, että on mahdollista saada sekä sikoja että asukkaita. Näin ei kuitenkaan ole. Kukaan ei muuta HAJUPAIKKAKUNNALLE, ja nykyisetkin asukkaat kaikkoavat. Tämä on VARMA JUTTU!