Pelastushelikopteri ASLAKin toiminnan jatkuminen keskeltä Lappia

Jouko Kuivila
Vieras

/ #42 RAHA-AUTOMAATTIYHDISTYS POLITIIKAN "APUPYÖRÄ"

15.12.2010 23:43

Näyttää siltä, että RAY on mahdollisesti valjastettu ajamaan jonkin "määrätyn piirin" etuja. Eli sitä käytetään nmahdollisesti, en tiedä kenen RAY:n henkilön kautta, ajamaan jonkun piirin etuja. Tähän viittaa se, että mielestäni tekaistujen vaatimuksien perusteella ollaan perimässä takasin, jo maksettuja tukia. Tältä se ainakin näyttää veronmaksajan ja veikkaajan silmin katsottuna. Olisi varmaankin hyvä aihe lähteä käsittelemään tätä asiaa MOT-ohjelman ja muun tutkivan journalisimin toimesta.

Aslakin sijoituspaikassa on kaksi puolta. Käytetäänkö pelastushelikoptereita pelkästään lääkärin kuljettamista paikasta toiseen ( näin saa kuvan meneillään olevasta ohjelmasta "pelastushelikopteri" )vai potilaiden kuljettamista kiireisissä tapauksissa sairaalaan saamaan tehohoitoa. Ensivaste on tärkeä hetki elämisen jatkumiselle sairauskohtauksissa monessa tapauksessa, mutta niin on myös potilaan saattaminen sairaalaan saamaan tehohoitoa, tehokkaiden apulaitteiden piiriin.

Jos katsotaan pelkästään sitä, että lääkäri on saatava nopeasti paikalle, niin silloin Rovaniemi on varmaankin oikea paikka sijoitukselle. Jos taas katsotaan pelkästään potilaan saattamista tehohoitoon, Lapin alueella, sairaalaan, niin silloin sijoituspaikan tulee olla Sodankylässä keskeisellä paikalla Lappia.

Tässäkin tapauksessa lopulta tehdään ratkaisu, jonka maksumiehiksi tulevat lopulta ne potilaat, jotka eivät selviä hengissä tai potilaat jotka vammautuvat pysyvästi. Kylmästi ajateltuna kuolleet potilaat tulevat yhteiskunnalle halvaksi vaihtoehdoksi. Jokainen pysyvästi vammautunut potilas luo kustannuksia yhteiskunnalle ja vakuutusyhtiöille, vammautuneen elinkaaren loppuajaksi.

Nyt kun päätetään Aslakin sijoituspaikaa, niin on punnittava, onko tärkeämpää potilaan saaminen mahdollisimman nopeasti tehokkaan sairaalahoidon piiriin vai yhteiskunnan saamat säätöt potilaan menehtyessä.

Mielestäni tärkeintä on saada potilas ensihoidon piiriin mahdollisimman pian ja sitä kautta tehokkaaseen sairaalahoidon piiriin, jolloin ennustettavuus on hyvä ja kustannukset saadaan minimoitua ja potilas tervehtyy entiselleen tai lähes entiselleen pysyvän, vammautumisen sijaan.