Pelastushelikopteri ASLAKin toiminnan jatkuminen keskeltä Lappia

Mats
Vieras

/ #43 Re: RAHA-AUTOMAATTIYHDISTYS POLITIIKAN "APUPYÖRÄ"

16.12.2010 00:08

#42: Jouko Kuivila - RAHA-AUTOMAATTIYHDISTYS POLITIIKAN "APUPYÖRÄ"

Vähän aiheen vierestä, mutta kuollut työikäinen ihminen ei todellakaan tule yhteiskunnalle halvaksi. Vuodessa maksetaan kuitenkin keskimäärin vajaa 10000€ tuloveroja ym. maksuja ja välilliset kulutukseen liittyvät verot päälle. Toki vaikeasti vammautunut on vielä paljon kalliimpi.

Sitten aiheesta. Onko tästä aiheesta tutkittua tietoa, kuinka montaa potilasta Aslak on auttanut verrattuna siihen, ettei Aslakia olisi olemassa. Kriteerit "auttamiselle" ovat tosin varmasti häilyvät, mutta olisi helpompi muodostaa asiasta mahdollisimman objektiivinen kuva, jos olisi olemassa faktaa. Itse ei-lappilaisena näkisin Aslakin roolin jonkin verran erilaisena kuin muun suomen lääkärikoptereilla. Näkisin nimenomaan potilaan saavuttamisen ja siirron tärkeämmäksi asiaksi Lapissa kuin muualla Suomessa.

Lääkärin antama lisäarvo on muutenkin todettu kopterissa melko pieneksi, eli itse en ainakaan olisi Aslakiin lääkäriä laittamssa. Tv-sarjasta näkee mielestäni hyvin Etelä-Suomen lääkärikoptereiden hyödyt: kolme ihmistä istuu (makaa) lähes tyhjänpanttina odottamassa tehtäviä ja palkka juoksee. Alan ammattilaiset voivat itse katsoa sarjasta, kuinka moni ihminen kohdatuista potilaista hyötyi siitä, että odotettiin lääkärin saapuvan paikalle verrattuna siihen, että olisi kuljetettu potilas sellaisenaan sairaalaan (mahdollisesti jopa nopeammin kuin mitä lääkärin saapuminen kesti.)

Pointtina siis, että olisi kiva saada puolueetonta tietoa koptereiden hyödystä. Aslakin tapauksessa näkisin potilaan tavoittamisen ja siirtämisen keskeisenä asiana toiminnassa. Siihen tarkoitukseen Sodankylä olisi parempi.