Ei pakkorokotuslaille

#427: airi pulkkinen - ei rokotuksille

Rokotteiden laadunvalvonta

Sivulta 11

"Ennen kuin rokote saa Suomessa myyntiluvan, valmistajan on osoitettava, että rokote on valmistettu korkealuokkaisissa oloissa ja toistettavalla menetelmällä, että tuotannonaikainen laadunvarmistus on kattava ja että lopullinen rokote ja sen raaka-aineet täyttävät kaikki kansainvälisesti hyväksytyt laatuvaatimukset. Lisäksi rokotteen on täytynyt osoittautua tehokkaaksi ja turvalliseksi laajoissa kenttätutkimuksissa, joissa rokotteen annostus, suojateho ja suojan kesto on selvitetty."

THL:llä ja Lääkelaitoksella on mitä ilmeisimmin on jäänyt noudattamatta omat ohjeensa tilatessaan tutkimatonta sikarokotetta jokaista suomalaista varten. Lainaukset osoittavat, että he eivät ole tehneet sitä tietämättään.

Sivulta 102

"Rokotteita, joilla ei ole varsinaista myyntilupaa Suomessa esimerkiksi niiden uutuuden tai vähäisen menekin vuoksi, on mahdollista saada Lääkelaitoksen myöntämällä erikoisluvalla. Terveyden ja hyvinvointilaitoksen valtuutetut rokoteasiakkaat voivat tilata THL:n rokotelähettämöstä näitä erityisluvallisia tuotteita. Erityisluvan myöntää Lääkelaitos ja se myönnetään valmisteen myyjälle. Kunnalliselle rokoteasiakkaalle tilausmenettely on sama kuin tilattaessa myyntiluvallisia rokotteita, sillä THL huolehtii näiden osalta tarvittavista erityisluvista ja raportoinnista."

Lainaukset THL:n lääkäreille tarkoitetusta Rokottajan käsikirjasta (DUODESIM)