Pelastushelikopteri ASLAKin toiminnan jatkuminen keskeltä Lappia

Vieras

/ #80 Aslak Sodankylään

18.12.2010 20:21

Sodankylä on keskellä Lappia ja sieltä saavutetaan kaikki maakunnan paikat samanarvoisesti. Olemassa oleva organisaatio ja osaava henkilöstö.Tiedän erään nuoren pojan joka Aslakin ansiosta säästyi pysyvältä vammautumiselta, kun halkomakone repi peukalon irti ja vaurioitti kättä.Poika parani täysin koska hoitoonsaanti oli nopea ja kopteri kohtuullisen lähellä.Hänet saatiin myös nopeasti Tampereelle, kuten tämä sotilashenkilö Aslakin uutissivulla.15 vuotiaan pysyvä vammautuminen loppuelämäksi olisi maksanut hirvittävästi ja nyt se estettiin.Aslakin miehistölle pyysi pojan isä, jo jokunen vuosi sitten, välittämään kiitokset eli tässä ne tulevat.Parempi myöhään kun ei lainkaan.Rahoituspohja ihmetyttää kun budjetista ei valtiolla löydy rahaa tai ei haluta sitä maan periferiaan edes antaa.Keräyksiin olen roponi antanut ja annan jatkossakin.Toivon kuitenkin,että Helsingin päättäjät järkiintyvät ja opettelevat Suomen maantietonsa paremmin.
Yhden kopterin malli ei jätä vaihtoehtoja.Jos kahden malli olisi tulossa, niin silloin Rovaniemi olisi hyvä paikka - muuten ei.