Pelastushelikopteri ASLAKin toiminnan jatkuminen keskeltä Lappia

Vieras

/ #84

19.12.2010 11:54

HEMS Hallinnointi Oy:n perustelut Lapin lääkäri- ja pelastushelikopterin sijoittamiselle Rovaniemelle ovat ontuvat. Lapin osalta kyseessä on täysin erilainen tilanne muihin paikkakuntiin verrattuna erittäin pitkien etäisyyksien ja vaikeakulkuisen maaston vuoksi. Keskelle Lappia Sodankylään sijoitettuna pelastushelikopteri palvelee parhaiten mahdollisimman suurta aluetta vaikka koko Lappia ei tavoiteta silloinkaan. Rovaniemeltä käsin vasteaika keski-Lappiin ja ylemmäs on jo liian pitkä. Tässä tilanteessa ei voi pelkästään tarkastella tavoitettavien potilaiden volyymia, kyse on myös tasa-arvosta. Sitäpaitsi Rovaniemellä on rajan tukikohta helikoptereineen, joihin voidaan tarvittaessa tukeutua, kuten on tehtykin.

Lapin sairaanhoitopiirin hallitus on antamansa lausunnon perusteella osaltaan vaikuttanut sijoituspaikkapäätökseen. Hekään eivät nähneet laajojen haja-asutusalueiden saavutettavuutta kohtuullisessa ajassa riittävän painavana perusteluna.