Pelastushelikopteri ASLAKin toiminnan jatkuminen keskeltä Lappia

Vieras

/ #90 Aslakin paikka on Sodankylä

21.12.2010 02:26

Aslak toiminut Sodankylässä kymmenen vuotta. Sinä aikana saatua kokemusta tulee käyttää edelleen hyödyksi. Lappi on niin laaja alue, että jollakin mahdollisesti ulkomaalaisilla miehitetyn kopterin alue- ja säätuntemukseen menee oma aikansa saavuttaakseen sen tason mikä Aslakin lentäjillä on.

Lapin toimintaa ei pidä rinnastaa johonkin eteläisemmän alueen toimintaan. On myös muistettava lisääntyneen matkailun tarpeet. Turvallisuuden tunnetta voidaan asiakkaille vahvistaa kaikessa toiminnassa mikä suuntautuu erämaahan. Puoli tuntia voi olla ratkaisevaa henkiinjäämiselle, minka matka Rovaniemeltä veisi esim. Inarin tai Utsjoen kairaan.

Sodankylässä on lentokentällä hyvät toimitilat ja huoltovalmiudet, jotka nekin pitää rakentaa, jos sijoituspaikka muuttuu.

Kyllä nyt pitäisi painopiste-ajattelun kallistua paikan keskeisyydelle. Toimintaa voidaan varmaan siihen ympärille kehittää niin hyväksi kuin halutaan. Kaikki on vain riippuvainen siitä halutaanko näin toimia.