Pelastushelikopteri ASLAKin toiminnan jatkuminen keskeltä Lappia

Vieras

/ #96 Lento-operoinnin nakokulma

29.12.2010 19:54

Rovaniemi on varmasti erinomainen sijoituspaikka, jos halutaan, etta kopterilla voidaan harrastaa niin sanottua mittarilentotoimintaa (IFR). Sen kayttaminen ei kuitenkaan ole aina ongelmatonta. Talviaikana on usein jaatavat olosuhteet ja silloinhan nailla kopterityypeilla ei ole asiaa ilmaan kasikirjojen rajoitusten vuoksi.

Usein tilanne on sellainen, etta Rovaniemen kentalla on saaminimit alittava keli, eika voida lahtea ilmaan muuten kuin IFR menetelmilla. Samaan aikaan muussa osassa lappia on erinomainen lentokeli, johon ei IFR- menetelmia tarvita ja lento voidaan suorittaa nakolentosaantojen (VFR) puitteissa. Tapahtumapaikalle mentaessa on joka tapauksessa oltava riittava lentokeli nakolentoon (VFR).

Jos on tarve tuoda potilas Rovaniemelle, voidaan lahestyminen tehda IFR-menetelmilla. HUOM. Aslak siirtaa potilaan useissa tapauksissa lahimpaan ambulanssiin tai terveyskeskukseen maastosta ja nain ollen vapautuu halytysvalmiuteen uudestaan.

Tasta syysta, uskoisin, etta ehdottomasti parempi asemapaikka Aslakille olisi Sodankyla, ja ilmailuhallinnon avustamana hyvalla yhteistyolla luotaisiin sinne GPS (RNAV) lahestymis- seka lentoonlahtomenetelma. Mahdolliset potilas siirrot Rovaniemelta (tai muilta lentoasemilta) voidaan hoitaa mittarilento olosuhteissa tarvittaessa. Mittarilentamisessa tulee aina viivetta lentoonlahtoon sen pitemman valmistautumisajan vuoksi. Myos polttoainetta on oltava enemman kaytettavissa.