tinkimaito

Vieras

/ #19 Lienee jokaisen oma asia

15.08.2012 11:26

Tinkimaidon myyminen pitää olla mahdollista, sitä ei saa kieltää. Ostajan ja myyjän on tiedostettava riskit. EHEC on vaarallinen erityisesti lapsille ja muuten heikkokuntoisille, elää lehmissä mutta ei aiheuta niille tautia. Eikä siis kaikissa lehmissä! Listeria on vaarallinen raskaana oleville ja lapsille ja muille heikkokuntoisille. Jos raakamaidon kuumentaa se on melko vaaratonta kaikille.

Yksi tapauksista mistä valmisteltu muutos juontaa juurensa oli Suomen mitassa melko iso epidemia, useita lapsia sairastui. Tällainen aiheuttaa aina paineita muuttaa lakia tiukemmaksi. Kuitenkin hyvä lypsyhygienia on se millä tankki pysyy puhtaana ylimääräisistä bakteereista. Jos ostaa tinkimaitoa kannattaa kurkata navetan puolelle, miltä siellä näyttää. Jos on oikein likaisia lehmiä likaisissa parsissa tai oikein likaista muutenkin jättäisin tinkimaidon siltä tilalta ostamatta. Siistejä ja puhtaita tiloja on. Se ei ole 100% tae, mutta todennäköisyys on pienempi saada jokin taudinaiheuttaja maidosta.