Vantaan säilytettävä kotihoidontuen kuntalisä 1,5-2-vuotiailla.

vuorotyöäiti

/ #19

19.09.2012 11:15

Kyllä tuo meijen 1v3kk lapsi pärjäisi hyvin ryhmässä päiväkodissa. Mutta väitän, että hoitohenkilökunta pääsee näin helpommalla, kun lapsi oppii kotihoidossa ensin syömään, potalle, puhumaan, useamman lapsen perheessä sosiaaliset taidot on hyviä jne. Vanhemmat ei nosta tarpeeksi meteliä tilanteista, kun lapset viedään hoitoon ja sieltä puuttuukin hoitajia, jotka on sairaana ja puuttuvia hoitajia ei paikata. Kun joskus tulee se aika että lapset menee hoitoon (ehkä 3v päästä, kun seuraava on lähes 2v) minä kyllä pistän metelin pystyyn jos hoitajia ei ole vaadittua määrää per ryhmä, etenkään kun on pikkuisia lapsia. Kyllä joissain tapauksissa jo 4v lapset hoituu pienemmällä hoitajamäärällä, mutta kun itselläni joskus on parituntia kaverin muksut omien lisänä (lapsia 5kpl) se pari tuntia on aika haastavaa ja ruokailu pelkästään kahdella avustettavalla...huhheijaa. Täytyy siis olla superihmisiä jos lapsia voidaan hoitaa isompia määriä yksin ja vielä siten,että lapset on kaikki vieraita.. entäs sitten kun pikkusia lapsia on pakko laittaa vuorohoitoon kun vanhempien työt on sitä pienesti palkattua vuorotyötä, missä on välillä pitkiä öitä, välillä 12h päiviä? Ajatellaanko näillä leikkauksilla yhtään niitä lapsia, sillä normaali perhe, joka ei saa muuten sossusta tukia ei pärjää montaa kuukautta n.300e+ lapsilisät + toisen vanhemman n.2000e palkka. Pelkästään 3 lapsisen perheen asumiskulut on vuokrallakin +1000e, ellei asuta liian pienessä asunnossa. Sitten mennään lastensuojelun asiakkaiksi, kun päivähoidosta aletaan ihmetellä jonkun kuukauden päästä liian väsyneitä vanhempia, jotka koittaa saada kaikki hoidettua vuorotyön ja hyvin pienten lasten kanssa. Helppohan se olisi, jos kaikki vanhemmat olisi aloilla, missä työaika on tasan 8-16, eikä työmatkaan mene 2h/vrk.