Ei uhrata Oulun palveluja ydinvoima-investointeihin

Adressin tekijä

/ #9 väitteet edellä ydinydinvoimasta ja hiilestä ovat väärin

20.09.2012 00:26

Ydinvoiman turvallisuuden ymmärtää jokainen Fukushiman ja Tsernobylin saastumiseen perehtynyt. Mikään muu energiamuoto ei ole tuhonnut laajoja alueita pysyvästi asuinkelvottomaksi ydinvoiman tavoin. Ydinvoimalobaarit laskevat ydinvoiman haittoihin vain välittömät säteilysairaudet, huomioimatta esimerkiksi syöpää, keskenmenoja, ja sydän-ja verisuonitauteja.

Hiilienergian vanhentunut ja ssastuttava käyttö kehitysmaissa tai teollisuusmaissa ei tee ydivoimasta yhtään parempaa, kehitysmaihin levitettynä ydinvoimaon entistä hallitsemattomampi riski. Jos hiili olisi ainoa vaihtoehto, niin hiilentalteenotto on hyvin kilpailukykyinen teknologia.

Uusiutuvat energianlähteet ja energian säästö ovat e.m. talteenoton lisäksi ainoat todelliset vaihtoehdot kasvihuoneilmiön torjumiseen.
Laulu vaihtoehtojen puutteesta on moninverroin kaupallisesti kannattamattoman ydinvoiman propagendaa.
Ydinvoiman merkitys kasvihuoneilmiön torjumisessa on kyseenalainen (stormsmith.nl ) ja olisi joka tapauksessa liian hidas.