Vetoomus:Turvaa elämää - Liikkuva Poliisi on säilytettävä

Mikkopäivi

/ #97 Mitkä säästöt ??

25.10.2012 11:06

Olisiko jo aika unohtaa nuo utopistiset säästölukemat, 6 milj. ja rapiat päälle. Mistä ne tulee? Toimitilasäästöt on marginaaliset. Toisaalla tiloista luovutaa ja toiseen paikkaan tarvitaan lisää tilaa. Sama määrä henkilöitä jatkaa, mistä palkkasäästöt. Sama määrä henkilöitä tarvii lähes saman määrän ajoneuvoja. Päivärahakuluja tulee suunnilleen saman verran, jos valvonnan taso säilyy yhtä kattavana... Oikeasti säästö tulee siitä, että nykyinen Lp:n henkilöstö täyttää paikallispoliisin henkilövajetta. Esim. ylityön teettämisen tarve vähenee. SÄILYYKÖ LIIKENNEVALVONNAN TASO??
Toinen asia on liikenteessä kuolleen "hinta". Aika teoreettiselta tuntuu miljoonalaskelmat. Tyly totuushan on, että monessa tapauksessa tulee yhteiskunnalle säästöä. Läheskään kaikki liikenteessäkään kuolleet, eivät ole yhteiskunalle tuottavia. Tarkoitan kylmää matematiikkaa, inhimillisiä asioita ei voi rahassa mitata. Valtavat kustannukset tulevat sensijaan loukkaantuneista. Siinä miljoonat vilisee kun esim. 16v. mopopoika vammautuu liikuntakyvyttömäksi loppuelämänsä ajaksi. Liikenteessä loukkaantuneita on paljon ja uskoisin, että todelliset kustannukset ovat ihan eri tasolla, kuin teoreettiset luvut kuolleiden osalta.
Liikennevalvonnan tason ja määrän tahallisella vähentämisellä näitä lukuja ei ainakaan piennetä.