Vetoomus:Turvaa elämää - Liikkuva Poliisi on säilytettävä

kohti valoisaa tulevaisuutta

/ #116 Ruotsin malli

07.11.2012 11:57

Tässä seurataan taas Ruotsin mallia, mutta Ruotsi ei olekaan tyytyväinen nykyiseen malliinsa.
Paatero voisi lukaista vaikka tämän "uutisen". Meille liikennepoliiseille tuo onkin jo tiedossa.
---
" Publicerad 5 september 2012 - 17:38 – Uppdaterad 6 september 2012 - 09:16
Artikeltexten fortsätter längre ner Hoppa till artikeltexten
Dela via e-mail

För 25 år sen hade drygt 30 trafikpoliser expertkunskaper i Sörmland - idag är de 10. Siffrorna ser likadana ut för Östergötland och i stort sett för hela Sverige - trots ökad tung trafik så har polisen betydligt färre experter på tunga fordon.

Idag är det tre honnörsord som gäller för polisens syn på trafik: bilbälte, nykterhet och hastighet.

De flesta poliser kan utföra en hastighetskontroll, kolla körkort och utföra alkotester - men att kolla bultar och kopplingar, färdsskrivare och farligt gods - ja, den minskar. Och det, menar trafikpoliser, får effetkter - inte bara för trafiksäkerheten utan även att oseriösa åkare och förare börjar slira på reglerna, när man vet att man sannolikt inte blir invinkad av experter på tunga fordon.
reporter Sten Winquist "
---
No Ruotsissa puuhataan valtakunnallista liikennepoliisia vuoden 2016 alusta, joten Suomi varmaan seuraa esimerkkia noin vuoden 2018 paikkeilla.
Silloin tehdään vallankumouksellinen uudistus ja liikenteenvalvonta keskitetään yhteen valtakunnalliseen organisaatioon. Alku on varmasti vähän vaikeaa, koska asiantuntijoita ei ole riittävästi, mutta jo 2020 paikkeilla homma alkaa toimia. Kulujahan tuosta perustamisesta tulee rutkasti, vaikkailen noin 20 milj euroa, mutta lisääntyvillä sakkotuloilla pystyy kattamaan pikkaisen ja parantuneella liikenneturvallisuudella loput.