Turvetuotantoa/turvepeltojen raivaamista ei saa lopettaa

Turveheikki

/ #224 Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Tarkennuspyyntö

10.11.2012 23:45

#221: JK - Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Tarkennuspyyntö

Eipä se pintavalutuskenttä sille humukselle mitään mahda kun se pintavalutuskenttä itsestäänkin päästää humusta koko ajan. Meillä analyyseissä havaittu jatkuvasti, että pintavalutuskentällä humuksisuus on joko sama tai suurempi kuin ennen pintavalutusta. Mitähän mieltä tästä pitäisi olla? Moni on varmaan sitä mieltä että pintavalutuskenttä ei toimi. Osa on sitä mieltä että pintavalutuskenttä saastuttaa Itse olen sitä mieltä, että ei se pvk voi itseään puhtaammaksi vettä puhdistaa eli ollaan siinä tapauksessa luonnontilaisen suon tasolla kuormituksessa (meillä ojittamattomalle alalle perustettu) Mitä ohi aiheesta kemikalointiin tulee, kuten joku aiemminkin totesi, erittäin poikkeuksellisia kohteita lukuunottamatta kemikalointi turvevesien puhdistamiseen on idiotismia. Saadaan ferrisulfaatilla toki kalliilla saostettua kuormitustekijöitä, mutta muutaman metrin käsittelyn jälkeen vesi on alkuperäistäkin huonompaa metsätalous- ja maatalousvesien myötä. Kannattiko sitten kemikaaleja sotkea peliin? Kemikaalit = mielleyhtymä myrkkyjä luontoon?