Ei uraanikaivostoimintaa Kuusamoon

/ #111 Re:

14.11.2012 23:39

#110: Iida -

Jos ei uraania tuoteta, suljemmeko kotimaiset ydinvoimalat? Hyvä, suljemme. Miten ne korvataan? Tuodaan sähköä venäläisistä ydinvoimaloista. Terveellistä? Ei. Lisää tuontikivihiiltä, öljyä, maakaasua? Ei, fossiilisia ei haluta lisää. Lisää turvetta? Ei, kotimaista hitaasti uusiutuvaa vastustetaan äänekkäästi. Puuta? Alueellisesti puu loppuu jos ydinvoimalat korvataan sillå. Ei hyvä. Tuulta? Hyvä kun tuulee, mutta nihkeä talven korkeapaineilla kun lapa ei pyöri. Hyvä asia lisätä, muttei ratkaisu. Aurinkoenergia? Hyvä ajatus, toimii kesällä, muttei talvella. Vesivoima? Hyvä idea, mutta sen lisääminen ei tunnu sopivan vaan hankkeita vastustetaan. Mitähän meidän täällä pohjoisessa Suomessa oikein pitäisi tehdä... Oikein kiva jos energia saataisiin päästöttömästi, mutta tällaisilla leveyspiireillä se nyt vain ei ole vuosikymmeniin realismia. Toki toivoisin ettei uraanikaivoksia tarvittaisi, mutta nykyään valitettavasti sitäkin polttoainetta on jostakin saatava.