Turvetuotantoa/turvepeltojen raivaamista ei saa lopettaa

Jukka Finni
Adressin tekijä

/ #293 Kopioitu Maaseudun Tulevaisuudesta 05.10.2012

15.11.2012 21:30

MMM:n tukien ympäristövaikutukset selvitettiin

Elintarvikkeiden ja raaka-aineiden tai energian tuonti siirtäisi ympäristökuormituksen muualle, todennäköisesti vielä ympäristöä kuormittavampiin maihin, maa- ja metsätalousministeri Jari Koskinen (kok.) muistuttaa.

Sen vuoksi Suomen maksamien maaseudun tukien tavoitteena on pitää tuotanto ja kysyntä tasapainossa. Sen enempää yli- kuin alituotanto ei ole kansalaisten eikä ympäristön etu.

”Suomessa maataloustukia tarvitaan oman maatalouden ylläpitämiseen ja oman kotimaisen ruuan tuottamiseen. Vaihtoehtona olisi tuoda tarvitsemamme ruoka muualta, esimerkiksi Etelä-Amerikasta, jossa tuotantoa varten raivattaisiin uutta maata, ja tällä varmasti olisi omat ympäristövaikutuksensa”, Koskinen toteaa ministeriön torstaina julkistamassa tiedotteessa.

”Tästä syystä esimerkiksi maatalouden tukijärjestelmien poistamista ei voida meillä Suomessa käsitellä täysin irrallisena asiana, vaan meidän on otettava myös tähän liittyvät kansainväliset maankäytön muutokset huomioon.”

Koskinen myös tähdensi, että kotimaisten uusiutuvien energialähteiden käytön avulla voidaan vastaavasti vaikuttaa ympäristöä kuormittavien öljyn ja kivihiilen tuontiin vähentäen sitä.

Maa- ja metsätalousministeriö julkisti selvityksen, jossa on arvioitu maa- ja metsätalouden sekä kala- ja riistatalouden tukien vaikutuksia vesistöihin, maaperään, ilmakehään sekä luonnon monimuotoisuuteen. Sen mukaan ympäristö otetaan elinkeinojen saamissa tuissa huomioon.

Nykyisille tukijärjestelmille on raportin mukaan asetettu ajanmukaisia ympäristötavoitteita ja niissä noudatetaan lupamenettelyjä. Tukien saamisen edellytyksenä on usein myös erityisiä ympäristöehtoja.

Julkaisu on ministeriön verkkosivulla www.mmm.fi -> julkaisut.

MT