Ei uraanikaivostoimintaa Kuusamoon

Nimierkki

/ #117 Re: Uraani Pommi---- Talvivaarassa räjähti---!

17.11.2012 16:07

#116: Aukaiskaa silmänne niin näätte kaiken tämän tuhon. - Uraani Pommi---- Talvivaarassa räjähti---!

Oletetaan, että ydinvoiman käyttö, SEKÄ oma tuotanto, ETTÄ ydinvoimalla tuotettu tuontisähkö lopetetaan Suomessa kokonaan. Välittömästi korvattavaksi jää vähän reilu 2700 megawatin sähköteho. Vuonna 2011 käsittääkseni keskimääräinen tuontiteho Venäjältä on ollut 980MW. En tiedä varmaksi, mutta uskon, ettei ole uusiutuvilla energianlähteillä tuotettua.

Jo pelkätään tuo 2700 megawatin sähkötehon korvaaminen vaatii melkoisen ponnistelun meiltä. Hetkessä se ei onnistu. Korvaavan tuotannon on oltava sellaista, jonka varmuus on hyvä. Tällaista eivät ole tuulivoima ja aurinkoenergia. Jokia ei anneta valjastaa. Puusta sähköksi tuollaisella teholla vaatii hajautetusti aika monta voimalaa tai muuten meillä on paljasta maanpintaa voimalan ympäristössä avaruudesta helposti tunnistettava määrä jos keskitetään yhdeen jättivoimalaan.

Käytännössä tällä hetkellä realistisin vaihtoehto olisi korvata kivihiilellä tai maakaasulla ydinenergia. Niitäkö sitten haluamme?

Olisi kiva jos ilman ydinenergiaa pärjättäisiin, mutta tällaisella kulutuksella ei pärjätä. On oltava realisteja ja kannattaa miettiä mitä huutelee - onko huuteluihin mitään realistista mahdollisuutta.

Käynnissä oleva Suomen teollisuuden alasajo toki vähentää sähkönkulutusta. Työttömyyden ja tulevien valtion rankkojen leikkausten vuoksi suomalaisten elinolot yksinkertaistuvat ja aletaan ehkä säästämään sähköä.

Voidaan toki päätyä väliaikaisesti siihen, ettei ydinvoimakapasiteetille olisikaan enää tarvetta, mutta sitten ei sellaista hyvinvointiakaan enää ole mihin olemme tottuneet.

Toisaalta on ihan hyvä, että elintaso laskee dramaattisesti nykyisestä kestävälle tasolle.