Turvaa suomalais-venäläisen päiväkoti Kalinkan toiminta

helsinki

/ #6

07.12.2006 10:54

Päiväkoti Kalinkan tilanne on taas yksi esimerkki harkitsemattomasta ja lyhytjänteisestä politiikasta. Päivähoitotyötä – kuten ei montaa muutakaan sosiaali- ja terveydenhoidon alaan kuuluvaa palvelua – voi kehittää kilpailutuksen edellyttämissä kolmen vuoden sykleissä. Perheillä pitäisi olla oikeus luottaa päivähoitopalvelujen pysyvyyteen tehdessään ratkaisua lapsen sijoittamisesta sellaiseen päiväkotiin, joka tarjoaa erityispalveluja kielenoppimisen tai toimintapedagogiikan suhteen.

Helsingin kaupungin päivähoidon kilpailutuksen perusteet ovat varmaankin EU-lainsäädännön mukaisia, mutta jättävät huomiotta kaiken sen työn mitä palveluja tarjoavat yhteisöt ja yritykset ovat vuosia tehneet. Erinomainenkaan yhteistyö kaupungin kanssa entisten ostopalvelusopimusten puitteissa ei tunnu olevan kilpailutuksessa merkittävä asia. Olemme jo nähneet - ja palvelujen piirissä olevat asiakkaat karvaasti kokeneet – ettei halvimmalla hinnalla välttämättä saa hyvää tai edes toimivaa palvelua. Minkäänlaisia kustannussäästöjä ei myöskään synny tilanteessa, jossa joudutaan huonosti toimivaa palvelua paikkaamaan tai kilpailutuksen halvimmalla hinnalla voittanut yrittäjä joutuu opettelemaan kaiken alusta.

Päiväkotien kilpailutuksessa on Helsingin kaupunki määritellyt valintaperusteeksi tarjotun hinnan. Pitkään alalla toimineet yksiköt, joissa on ammattitaitoinen ja pysyvä henkilökunta, eivät pysty kilpailemaan sellaisten yksiköiden kanssa, joiden toiminta perustuu lyhytaikaisiin työsuhteisiin, työllistämistuella palkattuun työvoimaan ja ammattitaidon minimivaatimusten täyttämiseen. Päiväkoti Kalinkan tarjoama hoitopaikkahinta on täysin vertailukelpoinen kaupungin omien päivähoitoyksiköiden hintaan. Kalinkassa nyt hoidossa oleville lapsille on kaupungin taattava hoitopaikka, kävipä Kalinkan miten tahansa. Kaupungin omien yksiköiden on jo nyt vaikea sijoittaa päivähoitoa tarvitsevia lapsia omalle alueelle - miten käy kun Kalinkassa nyt hoidossa olevat 76 lasta ja paikkaa jonottavat 50 lasta pitää sijoittaa 1.8.2007?

Kalinka on päiväkotina maailmallakin ainutlaatuinen kahden kulttuurin ja kahden kielen oppimisympäristö. Kalinkan kielileikkimenetelmä on toiminut mallina lukuisille muille päiväkodeille maailmalla, Kalinkassa on tuotettu oppimateriaalia niin kasvattajille kuin vanhemmillekin, Kalinkan kielileikkimenetelmän mallista luennoivat varhaislapsuuden kaksikielisyyden asiantuntijat yliopistoissa ympäri maailmaa. Onko Helsingin kaupungilla varaa menettää tämä ainutlaatuinen pienten lasten oppimisympäristö säästösyistä? Eikö Helsingissä olla ymmärretty miten suuri merkitys Suomen valtion ylläpitämän Suomalais-venäläisen koulun vieressä sijaitsevalla Kalinkalla on venäjänkielen opiskelijoiden määrään lisääntymisen maassamme?

Monet perheet tekevät merkittävän satsauksen lastensa tulevaisuuteen valitessaan kielikoulun. Helsingin kaupungilta voisi odottaa asiallisempaa suhtautumista venäjänkielen opiskelun tukemiseen jo varhaislapsuudessa.

6.12.2006
Helena Salo
kahden jo aikuistumassa olevan lapsen äiti