Adressi Kalannin seurakunnan toiminnan pelastamiseksi

/ #5

08.12.2006 13:43

HUOMIOITAVIA TÄRKEITÄ ASIOITA:

1. Asiaa ei ole saatettu vielä lopulliseen päätökseen. Siksi edelleen on syytä jatkaa addressin/addressien ylläpitämistä ja nimien keräämistä. Se edesauttaa oikeudenmukaista käsittelyä ja hyvää lopputulosta.

2. Talouden tosiseikat vielä kerran:
- Kalannin srk ei ole omalta osaltaan ja nykyisillä viroillaan tuottanut tappiota yhtenäkään vuonna euromääräisesti.
- seurakuntayhtymän todellinen nettotappio vuositasolla on runsaat 130000 €. Näin ollen puskurirahastoa on kymmeneksi - tai jopa paljon enemmän - vuodeksi. Ratkaisujen suuruus, määrä ja keskeisyys tulee suhteuttaa tähän. Ja - ed. viitaten - selkeään sovittuun linjaan: väki vähenee vain eläköitymisen tai omaehtoisen muualle siirtymisen kautta. Nettotappio sitäpaitsi on pienenemässä.

3. Konsulttiasiat. Konsultin palkkion tarkkoja kokonaiskuluja ei ole tuotu julki. Ne ovat siis 10-50% vuosittaisesta nettotappiostamme !! Siihen hintaan saamme kritiikkiä suvaitsematonta asiantuntemusta, julkista herjausta ja salassa valmisteltavia asioita. Unohtamatta ohjausta muotoilla kokousten päätökset niin, että pöytäkirjamuodossa ne jättävät oven auki harvainvallan suunnitelmille.

Konkreettinen uusin hyvän hallintomenettelyn vastainen asia on konsultin oman veljen palkkauttaminen virkamiespäätöksellä yhtymän kiinteistöpäälliköksi. Edellinen tehtävää hoitanut luopui tehtävästään "omasta halustaan" - vaikka ko. taho ei itse tiennyt moisesta halustaan. Ja tilalle siis ulkopaikkakuntalainen, jolla on käsittääkseni huomattavat terveydelliset rasitteet suoriutua tehtävästä. Joka tapauksessa päätös on monin tavoin epäeettinen.

Joko kaikki tahot huomaisivat, että konsultti ajaa vain omaa ja tiettyjen häntä lähinnä olevien asiaa. Antaako valtuusto (14.12.) hänelle luvan ja luottamuksen jatkaa?

4. Kalannin toisen papin virka. Tähän asti sen hoitaminen on vienyt minulta 6 päivää viikossa. Silti olen - toisten ehdotuksesta(!)- valmis kehittämään ja muuttamaan virkaani yhtymän nuoriso- ja rippikoulutyön suuntaan. Vanhaa toimenkuvaa Kalannin nuorisopappina hylkäämättä. Viran lakkauttaminen edes väliaikaisesti antaisi vallitsevalle teologiselle linjalle hoveissaan mahdollisuuden toimia seurakunnan runsaan ja selvän palautteen vastaisesti.

Jos joku on ajatellut tämän viran toimenkuvan laajentamisen olevan ko. toimialan johtoaseman tavoittelua, voin vain sanoa, ettei "pomotteluun" ole kiinnostusta eikä töiltä aikaa.

Yhteistyöstä on puhuttu paljon. Jos se sujuisi kaikilla ja kaikkien kanssa kuten minulla ja nuoriohjaajallamme Hannalla, se vaikuttaisi suuria. Tällaista toimivaa voimavaraa ei tulisi hajottaa, vaan tartuttaa.

5. Pääasiana tulee kaikissa (käytännönkin) kysymyksissä säilymään, panostetaanko Raamatun runsaaseen mitään ujostelemattomaan ja rehelliseen opetukseen kaikissa ikäluokissa ja eri yhteyksissä.