Kerrostalokompleksia vastaan -Ylöjärven puistomaisuuden säilyminen (Soppeenmäki, Urheilutalon ja kou

Minna Sorsa
Adressin tekijä

/ #18 Valitus aikaansai myrskyn -Puurot ja vellit sekaisin?

28.01.2011 11:50

Kunnallisessa politiikassa Ylöjärvellä kääntyi uusi sivu, kun ilmeni, että minua vaadittiin vetämään nk Ylöjärven tornitalon kaavavalitukseni pois, sillä uhalla, että mentän tarkastuslautakunnan puheenjohtajan pestin.

Prosessi on ollut kova.

Kuitenkin tosiasiassa kyse on suomalaisen ihmisen sananvapaudesta, ja oikeuksista. Jokaisella suomalaisella ihmisellä on nämä oikeudet.

Toiseksi tarkastuslautakunnan toimenkuvaan eivät nämä kaavavalitukset kuulu. Tilintarkastajat valvovat kaupungin päätösten laillisuutta ja tarkastavat tilinpäätöksen. Lautakunta toteuttaa tarkoituksenmukaisuusarviointia kaupunkistrategian lähtökohdista. Lautakunnan käsittelyssä olevat asiat eivät ole kaikilta osin julkisia: keskeneräisistä asioista ei puhuta ulospäin.

Ylöjärven kaupungin tarkastuslautakunta on toiminut moitteettomasti ja jopa uutta uraa luoden.

Lautakunnan jäsenet muodostuvat valtuutetuista. Jokainen valtuutettu on poliitikko. Valtuustossa edustetaan omaa ryhmää ja äänestäjiä ja kerrotaan omia näkemyksiä. Jokaisella valtuutetulla on mielipiteen ilmaisun vapaus.

Tarkastuslautakunnassa toimitaan tarkastuslautakunnalle asetetun lainsäädännön puitteissa.

Valituksella ei siis ole tekemistä lautakunnan puheenjohtajuuden kanssa. Kunnallisessa politiikassa on hyväksyttävä, että esiintyy erilaisia mielipiteitä.

Kaikessa toiminnassa tulee käyttää oikeudenmukaisia ja lakiin pohjaavia menettelytapoja.

Yksittäisenä kuntalaisena minulla on valitusoikeus. Se on kansalaisoikeus. Tarkistin Kuntaliiton lakimieheltä, että luottamushenkilöllä on todellakin samat oikeudet kuin muilla kuntalaisilla.

Joten taisivat puurot ja vellit mennä sekaisin? Keskustelu aiheesta ja päätöksenteko on vasta alkanut.

Minna Sorsa