Turvetuotantoa/turvepeltojen raivaamista ei saa lopettaa

Vieras

/ #506 Re: Re: Re:

08.01.2013 00:30

#504: Jukka Finni - Re: Re:

Turveperäistä pölyä on pidettävä terveydelle vaarallisena siinä missä muitakin maaperälähtöisiä pölyjä. Maaperän pölyjen haitallisista terveysvaikutuksista on olemassa runsaasti tutkimustietoa (Vartiainen M ym.Turvetuotannon pölypäästöjen ympäristöterveysriski. Loppuraportti – KTL:n julkaisuja B11/1998, 35.Kuopio). Ympäristön maaperälähtöisen pölyn on todettu altistavan lapset astmalle ja muille keuhkosairauksille (viite: Wigle DT et al..  J Toxicol Environ Health B Crit Rev. 2008: 11(5-6):373-517. Epidemiologic evidence of relationships between reproductive and child health outcomes and environmental chemical contaminants). Maaperän pölyn vaikutusta veren lyijypitoisuuksiin tutkitaan ja pölyä pidetään riskinä erityisesti lapsille (Viite: Taylor M, Schniering C. Arch Environ Occup Health. 2010: 1; 65:45-48: The public minimization of the risks associated with environmental lead exposure and elevated blood lead levels in children.)