Pyörätie Tupos-Liminka välille

/ #13 Vaihtoehtoinen reitti

01.10.2007 16:14

Terve

Rantalakeus-lehdessä oli haastateltu Tielaitoksen johtajaa. Kertoi että Tupoksen ja Limingan välinen pyörätie ja tien valaiseminen on työlistalla aikaisintaan noin viiden vuoden kuluttua. Lisäksi mainitsi että kustannukset ovat 200 000 euroa/km. Eli rahaa tarvittaisiin 2 miljoonaa euroa. Löytyykö tätä rahaa viiden vuoden päästäkään on arvoitus? Varmasti osaavat tielaitoksella laittaa kohteet tärkeysjärjestykseen.

Paljonko talkootyöllä kustannuksia voitaisiin säästää, olisi mielenkiintoista tietää? Sinänsä hyvä ehdotus Kalevilta.

Laitanpa tähän oman ehdotuksenikin, joka ei maksa mitään!! Meillähän on vaihtoehtoisiakin reittejä Liminkaan olemassa. Liminkaan pääsee autolla erittäin hyvin myös vanhan nelostien kautta. Tie on hyvin valaistu ja turvallinen. Tehdään Tupoksentiestä pyörätie, jossa vain tonteille ajo olisi sallittu. Sitten kun pyörätie on tehty, siirrytään jälleen Tupoksentielle.

Nyt kannattaisi samalla ottaa käsittelyyn myös muut tieliikenteen vaaranpaikat Limingassa ja Tupoksessa. Esimerkkeinä voisi mainita muutamia. Laittakaapa muitakin tähän mietittäväksi.

1. Tupoksessa Järvenpääntien varresta puuttuu pätkä pyörätietä. Tämä on myös todella vaarallinen tieosuus. Ilmeisesti onnettomuuksilta on vielä vältytty. Osa autoilijoista ajaa tätäkin tietä melkoista haipakkaa. Tämä saataisiin varmasti kuntoon helpostikin kunnan ja kuntalaisten talkootyöllä.

2. Tupoksessa olevan junaraiteen ylityspaikan voisi sulkea. Aivan turha vaaranpaikka, jossa huono näkyvyys pohjoisen suuntaan. Tässä varmaan pelkkä kunnan ilmoitus VR:n suuntaan riittänee.

Terv.
Teppo Mutanen