Helsingin joukkoliikenteen heikentäminen

paviljonki purkuun, minä en sitä tarvitse

/ #28

23.01.2013 19:33

En ole kaupungilla töissä, olen ehkä hieman enemmän kaupunkitilasta kiinnostunut ajokortillinen (Helsingissä syntynyt ja aina asunut, kortti 22-vuotta) pyöräilijä.

Itsekin ihmettelen, miksi Ksv:n liikennesuunnittelupäällikkö, Hsl:n joukkoliikennepäällikkö ja HKR:n joku päällikkö esim. Ala-Typpö jättäneet yhteistä vastinetta HS:n Anna-Maija Gruberin mielipiteeseen. Nyt velloo turhaa vastakkainasettelua, syyttelyä ja salajuoneilua. Mistä minäkään en pidä.

Laki mahdollistaa alle 12-vuotiaan pyöräilemään jalkakäytävällä, mikäli hän ei aiheuta siellä vaaraa. Mutta alle 12-vuotias saa ajaa myös ajoradalle esim. vanhempiensa kanssa. Muuten yhteinen pyöräily olisi turhan haastavaa, kun molemmilla on omat eriaikaiset liikennevalot ja väylät. 12-vuotta täyttänyt joutuu siirtymään sekaliikenteeseen, mikäli ei ole pyörätietä.

10% kulkutapaosuus ei ole se ratkaiseva, vaan turvallisuus. Pitäisikö myös vähäliikenteisiä autoteitä poistaa vain vähäisen käytön takia? Töölössäkin olisi monta purkua odottavaa katua, jos käyttää samaa 10% osuutta vilkkaisiin katuihin verrattuna.

Puiden kaadossa olen täysin samaa mieltä. Kerroksellisuus - oli se katutilaa, arkkitehtuuria, rakennuksia - kuuluu kaupunkiin. Turha terveitä puita on kaataa. Samaa ideologiaa on myös pienten asioiden korjauksissa. Mitään pientä harvoin tehdään, vaan vasta täydellisen remontin myötä saadaan se toivottu esim. keskikoroke, vaikka sen tekeminen maksaisi vaivaisen 5 000e. Toivottavasti uudet puut ovat puita, eivätkä siemeniä.

Yksi autokaista per suunta olisi ihanne myös kadunvarrella asuville. Ikävä kyllä liikenne ei näytä vähenevän ja siitähän kärsii juuri paikalliset. O.25m leikkaus vain toiselta kaistalta ei nopeuksia pudota. Mutta toisaalta julmat ylinopeudet ennen koulun viereistä kameraa olivat ruuhkaa pahempaa. Ajonopeudet pitää olla oikeat muuhun liikenteeseen verrattuna, tuli niistä ruuhkaa tai ei.

Pienhiukkaset siteeraan erästä herraa: "juuri ne jotka tuottavat kaiken pakokaasun, istuvat itse autossa hengittäen puhtainta mahdollista suodatettua ilmaa." Todallakaan ei kiva. Itse näkisin kahvilan terasseja kadulla, mutta siihen saattaa mennä vielä aikaa. Kadulle kuuluu elämä.

Jakeluautot on haaste. Mutta miksi ne nykyisinkin seisovat poikkeuksetta jalkakäytävillä, vaikka pysähtyminen on kielletty ainoastaan klo. 15-18. Muina aikoina niiden pitäisi olla kadulla. Töölö-seura, ottakaa tästä koppi! ja vaatikaa Skal:ia HTA:ta ym. jakeluautoja/takseja noudattamaan lakia. Miksi jalankulkijat uskaltavat astua pyörätielle katsomatta taakseen, eihän ne astu ajoradallekaan samoin? Pyöräilykulttuuri on vasta kehittymässä Helsingissä. Pyöräily on suvaistevuuden kulkumuoto.

Muutama linkki muistutuksiin ja niiden vastineisiin (laitan lisää heti kun löydän):