Helsingin joukkoliikenteen heikentäminen

/ #50 Re: Puita ei tulla kaatamaan

30.01.2013 10:40

#49: Nimimerkki - Puita ei tulla kaatamaan

Ai mistäkö keskustelijat ovat keksineet, että puut aiotaan kaataa? Mahtaisikohan se johtua rakennusviraston katu- ja puisto-osaston ikiomista katusuunnitelman piirroksista, joissa joka hiivatin puu on merkitty "uusittavaksi" eli siis kaadettavaksi, ja tilalle tulee joku vaivainen pikkutikku. "Onneksi" kaupunki ehti jo poistaa piirrokset nähtävillä olevien suunnitelmien sivulta, joten ihan helposti niitä ei netistä enää löydä.

Käykääpä Mannerheimintiellä Sokoksen edessä katsomassa, miltä näyttää kun katuosuus "saneerataan" pyörätien alta. Kaikki vanhat puut on pantu pois ja tilalle tuli juuri tällaisia vaivaisia tikkuja, jotka taatusti ovat "samanikäisiä ja -kokoisia".

Väite siitä, että kaikki Mechelininkadun puut olisivat huonokuntoisia, ei voi pitää paikkaansa. Kujalla on vaikka minkäkokoisia puita, joiden ikähaarukka on pakosta kymmeniä vuosia. Ne eivät mitenkään voi olla kaikki samassa tilassa. Eivätkä ne siis nytkään ole samanikäisiä ja -kokoisia.

Ei kukaan ole väittänyt, että pyörätie tulisi puiden paikalle. Mutta kadulla tehdään paljon muutakin kuin rakennetaan pyörätie, esimerkiksi kavennetaan ajokaistoja, jotta pyörätie saataisiin sullottua kapeaan katutilaan. Miksi kaikki (eri-ikäiset ja -kokoiset) puut olisi merkitty kaadettaviksi, jos tilaa ei tarvita muuhun käyttöön?