Bussi 1 €. Aloite joukkoliikenteen houkuttelevuuden lisäämiseksi

Menestystä aloitteelle!

/ #10 Kalevan ja Raevaaran malli on monikerroksinen ja hieno

15.02.2013 08:43

Kaupunginvaltuutettujen Kaleva ja Raevaara malli näkyy joustavina matkustajaystävällisinä hintoina, mutta taustalla häämöttää hieno idea matkustajavirtojen tasaamiseksi, jolloin kuljettajan työ helpottuu ja kuormitus kevenee. Niillä matkustajilla, joilla on halu tai pakko valita edullinen hinta, voivat taktikoida kellonaikojen osalta. On tottakai matkustajia, jotka eivät kysy hintaa, mutta Kaleva-Raevaara -malli tarjoaa keinon pois tilanteista, joiden yhteydessä linja-auton kuljettajan ei tarvitse jättää bussiin pyrkiviä auton ulkopuolelle. Tällaisia tilanteita esiintyy päivittäin Vuohensillassa 22:n pysäkillä klo 8.-9.00 joka arkiaamu. Lisäksi klo 9:n jälkeen lastenvaunujen kanssa autoon pyrkivät joutuvat odottamaan monta vuoroa päästäkseen 22:lla keskustaan. Linjat nykyisellään eriarvoistavat matkustajia ja tästä seikasta Kaleva-Raevaara - malli pyrkiikin eroon. Mallin hintamekanismi tuottaa toimivia bussilinjoja ja sillä on kiistattomat etunsa. Kaleva on jolilan eli joukkoliikennelautakunnan jäsen eli intresentti joukkoliikenneasioissa.