Vankien kirjeet edelleen tarkistettava

Tänään, 30.5.2006 uutisissa sanottiin, että vangeillekin tulee kirjesalaisuus ja sähköpostimahdollisuus. Joku virkamies selitti vakavissaa, että perusoikeudet kuuluvat vangeillekin, mm. kirjesalaisuus. Vain perustelluissa tapauksissa voidaan posti tarkistaa. Samanaikaisesti vanginvartijoiden edusmies on huolissaan turvallisuudesta ja huumeiden leviämisestä vankiloihin ja siitä seuraavista ongelmista. Onko tässä enää mitään järkeä? Kas kun ei perusoikeuksien nojalla lakkauteta vankiloita. Voiko suurempaa rajoitusta olla perusoikeuksiin kuin vapauden menetys. Silti näin tehdään, koska on pakko yleisen turvallisuuden nimissä. Samalla tavalla henkilökunnan turvallisuuden takaamiseksi ja rikollisuuden rajoittamiseksi on vankien kontakteja ulkomaailmaan kontrolloitava. Kuka idealistipoliitikko ottaa vastuun, kun jotain tapahtuu kauniiden mutta tässä tapauksessa hölmöjen periaatteiden takia. Uskaltaisiko oikeusministeri olla yöllä vartijana vankilassa, jonka vankien postia ei ole tarkastettu? Adressi luovutetaan hänelle, kunhan siinä on 5000 nimeä.