Korkea-ahon koulu ansaitsee paikkansa Lappeenrannan koulukartalla

KORKEA-AHON KOULU ANSAITSEE PAIKKANSA LAPPEENRANNAN KOULUKARTALLA!

Lappeenrannan kasvatus- ja opetuslautakunta esittää Korkea-ahon koulun lakkauttamista tämän lukuvuoden (2013-14) jälkeen. Oppilaat yhdistettäisiin Lappeen ja/tai Lavolan kouluihin.

1. Lupaus

Etelä-Saimaa 22.5.2012: “Puheet Korkea-ahon koulun sulauttamisesta Lappeen kouluun ovat sammuneet. Koulun toiminta saa jatkaa niin kauan kuin tilat pysyvät terveellisinä ilman suuria korjauksia. Samalla oppilasmäärän on täytettävä vähimmäisehto. Näin päätti maanantaina kokoontunut Lappeenrannan kasvatus- ja opetuslautakunta.” Tilat ovat kunnossa ja oppilasmäärän vähimmäisehto on edelleen täytettynä. Nyt tehty esitys on siis vastoin lupausta, jonka kasvatus- ja opetuslautakunta on julkisestikin antanut.

2. Koulu on turvallinen paikka käydä koulua.

Koulussa on suoritettu valtioneuvoston asetuksen 6.4.2011/338 mukainen kouluyhteisön ja opiskeluympäristön terveellisyyden ja turvallisuuden tarkastus sekä sen osana Lappeenrannan seudun ympäristötoimen terveydensuojelun valvontasuunnitelman mukainen tarkastus 28.11.12. Koulu todettiin koulunkäyntikelpoiseksi. Oppilailta, opettajilta tai vanhemmilta ole tullut terveydenhoitajalle yhteydenottoja home- tai sisäilmaoireiluista. Koulua ei siis tarvitse lakkauttaa huonon kunnon vuoksi.

3. Koulussa on 56 oppilasta

Korkea-ahon koulu on ollut suosittu koulu sen sijainnin ja hyvän opetuksen laadun vuoksi. Mikäli kaupunki haluaa ylläpitää mainettaan lapsiystävällisenä kaupunkina, on jatkossakin järkevää tarjota kaupunkiin muuttaville lapsiperheille vaihtoehto suunniteltujen jättikoulujen rinnalle. Pienten lasten vanhemmille on tärkeää, että koulu on lähellä ja lapselle on tarjolla pienemmän kouluyksikön suuremmat edut. Myös oppilasennusteet kertovat alueen olevan lapsiperheiden suosiossa myös tulevaisuudessa, mikäli koulu kylällä säilyy. Koulua ei siis tarvitse lakkauttaa vähäisen oppilasmäärän eikä ennusteen vuoksi.

4. Koulun lakkauttaminen on tappoisku Korkea-ahon kylälle

Kaupungin lähiöt selviytyvät yleensä hyvin koulun lakkautuksesta, mutta kylälle koulun lopettaminen on kuolinisku. Korkea-aho on yksi vireimmistä alueen kylistä, juuri toimivan koulun olemassa olon vuoksi. Kylälle koulu ei myöskään ole vain rakennus jossa opiskellaan, vaan se on myös asukkaiden kohtaamispaikka. Koulun lakkauttava päätös tuhoaisi tarkoituksellisesti osan Lappeenrannan vireää kylätoimintaa.

5. Koulun lakkauttamisen todellinen säästö

Kokemus on osoittanut, ettei kyläkoulun lakkauttaminen ole taloudellisesti kovinkaan merkittävä säästö. Oppilailla olisi jatkossakin kuluina kirjat, välineet, ruokahuolto, puhtaanapito, sähkö, opetus yms. Opettajat sijoittuisivat luultavasti uusiin kouluihin samoihin tehtäviin. Kiinteistön myynnin jälkeen (mikäli ostaja löytyy) maksettavaksi jäävät järjettömät kuljetuskustannukset, jotka eivät katoa mihinkään vaan ovat vuosittain maksettavana kulueränä. On siis huomioitava mistä koulu lakkautetaan. Lähiökoulun lakkauttamisessa ei tule kuljetuskustannuksia, toisin kun kyläkoulun sulkemisesta. Koulumme lakkauttamisesta tuleva todellinen säästö on mitätön, kun taas kuljetusten kulueränä sulkemispäätös on merkittävä.

6. Lasten etu ennen euroja

Koemme että Korkea-ahon koulun lakkauttamisessa ei oteta huomioon lasten etuja ja hyvinvointia. Pieni koulu on yhteisö, jossa kaikki lapset tuntevat toisensa, leikkivät yli luokkarajojen ja ovat tiivis, yhtenäinen porukka. Esityksessä tuo yhteisö hajotettaisiin ja oppilaat jaettaisiin kahteen kouluun. Suurempi huoli kohdistuu kohtuuttomiin koulumatkoihin ja sitä kautta pitkiin koulupäiviin. On tarkasteltava mikä säästöistä ei aiheuta lapsille haittaa ja heikennä lapsen oppimista ja kehitystä. Koulumme lakkauttaminen toisi tullessaan lapsille aivan liian kohtuuttoman pitkiä koulupäiviä, aiheuttaisi sen myötä levottomuutta ja väsymystä sekä passivoisi liikkumista.

7. Usko tulevaisuuteen

Tekninen lautakunta, pöytäkirja 30.11.2011/pykälä 445: Perustamishanke-ehdotus; Korkea-ahon koulun uudisrakennus, kustannusarvio 2,5 milj. rakentamisaika 2015-16.

Etelä-Saimaa 16.5.2012: Etelä-Karjalan maakuntahallitus listasi kuntien koulutarpeet Uudenmaan Ely-keskukselle v. 2013-16 rahoitussuunnitelmaa varten. Siellä esitetään Korkea-ahon koulun uudisrakennusta rakennettavaksi v. 2015-16.

Usko Korkea-ahon koulun tulevaisuuteen on vankka ja ymmärrys koulun lopettamisen aiheuttamista kustannuksista ja haitoista on ymmärretty muissakin organisaatioissa ja tahoissa.

KORKEA-AHON KOULUN LAKKAUTTAMISELLE EI OLE PERUSTEITA. LAKKAUTTAMISPÄÄTÖS OLISI VASTUUTONTA OPPILAITA KOHTAAN, TALOUDELLISESTI LYHYTNÄKÖISTÄ JA KOHTELEE KAUPUNGIN KOULUALUEITA EPÄOIKEUDENMUKAISESTI!

Me allekirjoittaneet vaadimme kaupunkia säilyttämään Korkea-ahon koulun.

HUOM! Aiemmasta ilmoituksesta poiketen adressi luovutetaan päättäjille 6.10.2013.